Stella niet tevreden over ontwikkeling binnen McLaren: 'Er is gewoon geen goed werk geleverd' Formule 1
Formule 1

Stella niet tevreden over ontwikkeling binnen McLaren: 'Er is gewoon geen goed werk geleverd'

Stella niet tevreden over ontwikkeling binnen McLaren: 'Er is gewoon geen goed werk geleverd'

McLaren heeft problemen met de prestatie van de auto. Volgens Stella ligt dit niet alleen aan het feit dat er nog geen nieuwe windtunnel is, maar aan de algemene prestaties van het team. De McLaren-teambaas is van mening dat er gewoon niet goed genoeg werk is geleverd, meldt The Race.

Het was al maanden bekend dat McLaren achterliep op schema en daardoor een stroeve start van het 2023-seizoen zou kennen. De focus van de Britse renstal ligt ook vooral op het bouwen van een nieuwe windtunnel en simulator, maar dat laat nog even op zich wachten. Volgens teambaas Stella is dat echter niet een excuus voor de ondermaats presterende auto die gebouwd is. Het ligt ook voornamelijk aan de aerodynamische ontwikkeling die nog steeds niet op niveau is.

Voor nu zijn alle pijlen gericht op 2025, waarin McLaren een auto gebouwd zal hebben nadat alle nieuwe infrastructurele projecten in gebruik genomen zijn. Toch is Stella van mening dat het team op dit jaar al een betere auto neer had kunnen zetten. 'Los van de windtunnel had er iets beters uitgebracht kunnen worden, maar dit is iets wat we al eerlijk uitgesproken hebben en erkend is.'

Het is duidelijk dat McLaren met de huidige faciliteiten een betere auto had kunnen bouwen. Als de designs goed zijn en de middelen goed in gebruik genomen worden, hadden ze ook met de huidige windtunnel een bolide kunnen hebben die mee zou vechten aan de top. Toch is dit niet het geval, maar McLaren geeft het toe en is nu van plan hiervan te leren om niet nogmaals dezelfde fouten te maken.

McLaren vestigt hoop op nieuwe windtunnel

Het probleem ligt vooral bij de aerodynamica. Het blijkt dat de manier waarop het nu gebruikt wordt niet gunstig is voor de auto, waardoor die niet op de top van zijn kunnen presteert. Het is zaak aan de ingenieurs van McLaren om te onderzoeken hoe dit beter met elkaar in werking kan gaan.

Met het oog op de toekomst wordt dus uitgekeken naar de nieuwe windtunnel, die nu in de kalibratiefase zit. Als het goed is kan de windtunnel vanaf juni in gebruik worden genomen. Het zal misschien nog op tijd zijn om eventuele upgrades voor het einde van het 2023-seizoen te kunnen toevoegen, maar het wordt voornamelijk gebruikt om de late stages van de 2024-auto en volledig de 2025-auto in elkaar te sleutelen.

Ondanks de tegenvallende resultaten van de McLaren zijn er wel aanpassingen gedaan tijdens de winterperiode waardoor het al beter presteerde dan aanvankelijk was verwacht. Volgens het McLaren-team was het grootste probleem tijdens de openingsrace in Bahrein het gebrek aan downforce. Dit is in het ogen van het team positief, want vergeleken met vorig jaar was er veel meer aan de hand.

Key: 'Hopelijk zijn we binnen een mum van tijd weer competitief'

Technisch directeur James Key kijkt nog positief uit naar de rest van het seizoen. 'Naast de aerodynamica zijn er ook andere aspecten van de auto die wel positief zijn', zegt de Brit. 'De auto doet nu precies wat ik ervan verwachtte, dus dat is goed.' Voor coureurs Lando Norris en Oscar Piastri is het nog wel even wennen, maar volgens Key wordt het allemaal beter als de grip in de auto beter wordt. 'Dan ga je natuurlijk ook automatisch sneller.'

Key is nog vaag over de aankomende updates, want hij wil nog niet toezeggen of de aanpassingen ook echt meteen hun werk zullen doen. 'We moeten eerst kijken hoe het met de auto gaat, maar als het dan ook echt komt, dan is het een stap in de goede richting voor ons', meent de technisch directeur. 'Op de achtergrond zijn we natuurlijk ook al verder aan het kijken. Onze hoop is nu dat we met dit ontwikkelingstempo in een mum van tijd weer competitief zijn.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws