Update | Symonds: 'Schokkend hoe lang rivalen erover deden om Mercedes bij te halen' Formule 1
Formule 1

Update | Symonds: 'Schokkend hoe lang rivalen erover deden om Mercedes bij te halen'

Update | Symonds: 'Schokkend hoe lang rivalen erover deden om Mercedes bij te halen'

Nog 22 races te gaan en dan gaat het nieuwe tijdperk van de Formule 1 in. Het tijdperk van de gestandaardiseerde onderdelen en budgetlimieten. Volgens technisch verantwoordelijke Pat Symonds is dat de enige manier waarop de sport op de lange termijn kan overleven.

'Laten we eerlijk zijn', opent Symonds in een vraaggesprek tijdens een internationale autobeurs. 'De sport kan niet anders dan deze kant op bewegen. De autofabrikanten verkeren in grote problemen. Ze verkopen geen auto's en zijn miljoenen aan het investeren in elektrificatie. Zij moeten verantwoord kunnen blijven investeren in de Formule 1. We moeten veranderen om de sport levensvatbaar te houden. Dat is het op dit moment niet voor de lange termijn. Dat moest veranderen.'

Topteams protesteerden het heftigst

Symonds lichtte ook nog een tipje van de sluier op aangaande de gesprekken die nodig waren om iedereen aan boord te krijgen voor de nieuwe plannen. 'De teams achteraan de grid stonden volledig achter onze voorstellen', zegt de ervaren Brit. 'Ferrari en Mercedes hadden de meeste bezwaren. Ferrari hadden we op een gegeven moment mee, maar om Mercedes om te krijgen hebben we heel wat gesprekken moet voeren. Dat is ook wel logisch: zij zijn succcesvol in de huidige Formule 1 en moeten er meer geld in gaan pompen om succesvol te blijven.'

Update 20-1 10:45 | Symonds: 'Schokkend hoe lang rivalen erover deden om Mercedes bij te halen'

De situatie in de Formule 1 was dus tot de grote schrik van Symonds behoorlijk penibel om de toekomst veilig te stellen. Niet alleen het kostenplaatje hielp niet mee, maar ook de situatie op de baan hielp niet. 'Het is ongelofelijk indrukwekkend hoe lang het duurde voordat de rivalen van Mercedes erover deden om het gat te dichten.'

Hij kan een bezoek aan HPP en Brixworth zeker aanraden. 'Als je daar ooit eens heen gaat, dan snap je wel waarom. Ze hebben zulke goede mensen daar, financieel goed gesteund, met zulke uitstekende uitrusting en leiderschap onder Andy Cowell. Hoewel de tijdsduur van de inhaalslag me nu niet verrast, had ik het niet verwacht. Maar nu is de rest bij.'

De kwaliteit druipt er van af. Symonds verwijst ook terug naar vóór het V6-tijdperk, toen Formule 1 nog met V8-motoren werkte. 'Toen had Mercedes ook al de sterkste motor denk ik. Toen ze achter McLaren stonden, hadden ze niet altijd het beste chassis. Maar op het moment dat het achterin de Brawn lag, wonnen ze een kampioenschap.' Ferrari zal er een harde dobber aan krijgen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws