Frédéric Vasseur beseft maar al te goed voor welke moeilijke opdracht Ferrari staat. Aanvankelijk was er nog aardig wat hoop om McLaren in te halen bij de constructeurs, met onder meer die snelle ronde van Leclerc in VT1. Diezelfde Leclerc kreeg ook wel een gridstraf van tien plaatsen aan zijn been en sindsdien heeft het weekend voor Ferrari geen betere wending genomen. Aan vechtlust bij de teambaas is er nochtans geen gebrek.
De Fransman keek nog hoopvol uit naar de kwalificatie. Hij zag dat Charles Leclerc op een gegeven moment snel onderweg was. 'Toen werd zijn rondetijd geannuleerd omdat hij een paar centimeter naast de baan zat. Dat is natuurlijk zonde voor ons, maar het is wat het is', reageert Vasseur bij Speedweek.com. In tegenstelling tot Leclerc kon Carlos Sainz wel mee blijven strijden tot diep in Q3. 'Hij vocht lang voor een positie op de eerste rij. Uiteindelijk maakte hij een klein foutje, dat ons de eerste startrij kostte. We gaan nu kijken wat de mogelijkheden zijn.'
Goede startpositie voor Sainz
Vasseur maakt zich sterk dat die er wel degelijk moeten zijn in de race. 'Sinds het begin van het seizoen hebben we de neiging om sterker te zijn in de race dan in de kwalificatie.' Op de officiële Ferrari-site verzekert hij dat zijn team zich nog niet gewonnen geeft. 'We zullen vechten tot de laatste bocht. We kunnen tenminste met Carlos op de tweede rij van start gaan. Hij deed het heel goed. Of je nu op P3 of P2 start, maakt niet veel uit. Het is waarschijnlijk zelfs beter om aan de rechterkant te starten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vasseur richt zich in de eerste plaats op de uitslag van de Grand Prix van Abu Dhabi, zonder nog heel hard aan de constructeurstitel te denken. 'Ik denk dat we de McLarens kunnen bekampen en op zijn minst kunnen proberen om de race te winnen. Het zou goed zijn om het jaar op een positieve noot te kunnen afsluiten.'
Leclerc start achteraan
Dat belooft voor Leclerc geen eenvoudige zaak te worden. 'Natuurlijk zal het voor Charles een moeilijkere race worden, omdat hij achteraan moet starten. De best mogelijke uitkomst van de kwalificatie was hoe dan ook dat hij zou starten op P11. We zullen nadenken over een strategie waar we mee kunnen vermijden dat hij vast zit in het verkeer, zodat hij in verse lucht kan rijden.'
Vasseur laat tenslotte toch nog in zijn kaarten kijken wat het constructeurskampioenschap betreft. Het raceweekend in Abu Dhabi draaide oorspronkelijk toch om de ontknoping van dat kampioenschap. Ferrari moet 21 punten goedmaken op McLaren om nog aan het langste eind te trekken. 'Op papier was de constructeurstitel voorafgaand aan dit weekend al heel moeilijk. Na de straf voor Leclerc werd het megamoeilijk, maar niet onmogelijk, want je weet nooit wat er gebeurt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties