Max Verstappen heeft zijn derde poleposition in vier weekenden tijd gepakt. Het verschil in Miami was wederom zeer klein, met Lando Norris en Kimi Antonelli ook in de top drie. Oscar Piastri bleef George Russell op de vierde plek nipt voor. Yuki Tsunoda eindigde als tiende, terwijl Ferrari tegenviel met een achtste plek voor Charles Leclerc en een twaalfde tijd voor Lewis Hamilton.
Enkele uren na de hectische sprintrace begon de kwalificatie voor de Grand Prix alweer in Miami. Alle coureurs stonden weer aan het einde van de pitstraat te wachten. Waar ze de sprintkwalificatie nog met mediumbanden moesten openen, waren ze nu vrij om voor de zachtste banden te kiezen. Daarnaast zijn de kwalificatiedelen in de hoofdkwalificatie lang, met achttien minuten in Q1. De baan was inmiddels ook volledig opgedroogd.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q1: Verstappen en McLaren zetten de toon
Vanwege de regen was het gripniveau in het begin van de kwalificatie wel beduidend minder goed dan in de sprintkwalificatie. Verstappen blinkt vaak uit in die omstandigheden, en hij opende dan ook weer met een snelste eerste sector. De Nederlander was net als in de sprintkwalificatie minder snel in de tweede helft van de ronde. Hij nam de eerste plek tijdelijk over van Alexander Albon, maar niet veel later nam Oscar Piastri die eerste tijd over met een voorsprong van ruim twee tienden.
Lando Norris kon bij zijn eerste poging niet aan de tijd van Verstappen tippen, terwijl beide Mercedes-coureurs hun ronden afbraken. Halverwege Q1 hadden vijftien coureurs een tijd staan, met de drie topfavorieten dus vooraan. Yuki Tsunoda was de traagste van die vijftien coureurs, en wist dus dat hij sneller moest gaan om Q1 nu wel te overleven. Alexander Albon had alweer een onderzoek aan zijn broek, nadat hij voorkroop in de pitstraat.
Q1: Verstappen op P1, Aston Martin uitgeschakeld
Aangezien het circuit steeds meer grip bood, werden de tijden steeds sneller. Dat leverde Carlos Sainz tijdelijk de snelste tijd op, totdat Kimi Antonelli het stokje overnam met een verschil van slechts 0,021 seconden. Zelfs Gabriel Bortoleto klokte een vijfde tijd, waardoor duidelijk werd dat nog niemand veilig was. Dat Tsunoda op dat moment naar een negende plek schoot, beloofde dus weinig goeds. Ook de Ferrari's hadden het zeer lastig.
Verstappen liet in een tweede poging wél goede tijden noteren en zette de eerste 1:26'er neer. Zijn 1:26,870 was duidelijk sneller dan de ronde van Norris, die bijna een halve seconde trager was, en ook Piastri kon niet aan de tijd van de wereldkampioen tippen. Met vijf minuten te gaan leidde Verstappen voor Piastri, Antonelli, Sainz, Norris, Albon, en Bortoleto. Charles Leclerc, Yuki Tsunoda, en Lewis Hamilton stonden buiten de top tien, terwijl George Russell op P9 ook nog niet zeker van zijn zaak was.
Door zijn goede tijd pakte Verstappen meteen een bandenvoordeel, want hij was de enige die in de slotminuten binnen bleef staan. Toch behield Verstappen de snelste tijd. Norris greep de tweede tijd, maar raakte daarbij de muur, terwijl de coureurs van de topteams bij het vallen van de vlag allemaal overleefden. Nico Hülkenberg, Fernando Alonso, Pierre Gasly, Lance Stroll, en Oliver Bearman vielen af. Een drama voor Aston Martin dus.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q2: Williams meldt zich in de top vijf
Red Bull vatte de stier bij de horens bij het begin van het tweede kwalificatiedeel, waarbij Williams en Racing Bulls de enige teams uit het middenveld waren, die nog compleet waren. Verstappen reed als eerste het circuit op, voor teamgenoot Tsunoda. Verstappen opende met een 28,3 met veruit de snelste eerste sector van het weekend. Hij legde daarmee een basis voor een topronde met een 1:26,6.
Het tweede deel van Verstappens ronde bood enige ruimte voor verbetering, waardoor Leclerc in de laatste twee sectoren drie tienden wist te dichten. Hij kwam alsnog drie tienden tekort, al was oud-teamgenoot Carlos Sainz nipt sneller. Alexander Albon was ook sterk bezig, en zorgde tijdelijk voor twee Williams-auto's in de top drie. McLaren was wel een maatje te groot voor Verstappen. Hoewel beide coureurs tijd toegaven in de eerste sector, was Piastri over de hele ronde bijna vier tienden sneller. Ook Kimi Antonelli was nipt sneller dan Verstappen, waar teamgenoot Russell flink tekortkwam.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q2: Hamilton uitgeschakeld
Met de sterke prestatie van Williams moesten andere grote namen vrezen voor hun plekje in Q3. Ferrari stond zevende en achtste, nog voor Yuki Tsunoda, terwijl George Russell na een poging op gebruikte banden niet verder kwam dan een elfde plek, zelfs achter Bortoleto. De Brit wilde dus snel op weg gaan met zijn nieuwe banden. Mercedes liet zich toch verrassen, waardoor Russell veel auto's voor zich had en dus voor rode vlaggen moest vrezen.
Met drie minuten te gaan waren alle coureurs weer op het circuit, met uitzondering van snelste man Oscar Piastri. Tsunoda verbeterde zich tot een achtste plek na een matige laatste sector. Isack Hadjar duwde Hamilton ook in de gevarenzone. De Ferrari-coureur verbeterde zich niet en viel als twaalfde af. Russell bracht zichzelf wel in veiligheid, waardoor Hadjar als elfde afviel. Achter Hamilton behoorden ook Bortoleto, Doohan, en Lawson tot de afvallers. Naast zeven coureurs van de topteams haalde Williams het laatste deel met beide coureurs, en het laatste plekje werd ingenomen door Esteban Ocon.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q3: Verstappen is McLaren te snel af in eerste poging
Met de tien overgebleven coureurs ging Q3 om 23:03 uur Nederlandse tijd van start. De trend hierbij was duidelijk: Verstappen was in de snelle bochten razendsnel, maar verloor te veel tijd op de rechte stukken en in de langzame bochten. Van de favorieten opende Verstappen het bal wederom in de eerste Q3-pogingen. De Limburger opende weer met een snelle eerste sector, waar hij twee tienden marge pakte op Piastri.
In de rest van de ronde moest Verstappen die voorsprong verdedigen. De Nederlander zette nu ook een goede tweede sector neer, en legde de lat voor de rest op een 1:26,492. Piastri kwam 0,017 seconden tekort. Een miniem verschil, maar Norris wist zich toch tussen beide mannen te wurmen, met een achterstand van 0,003 seconden op Verstappen. Antonelli kwam ruim twee tienden tekort, terwijl Russell nog vier tienden trager was dan zijn teamgenoot. De Brit stond nog achter Alexander Albon na de eerste pogingen na een fout in de laatste ronde. Yuki Tsunoda stond negende halverwege Q3, terwijl Leclerc zich volledig verremde en geen tijd neerzette.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q3: Verstappen stunt met poleposition!
Verstappen had de virtuele poleposition dus in handen, maar wist dat hij die plek in de slotminuten nog een keer moest verdedigen, tenzij er een rode vlag zou komen. Net als eerder in de sessie koos Red Bull ervoor om weer vroeg naar buiten te rijden, met Tsunoda ditmaal voor Verstappen. De aandacht van de regie was echter op de Nederlander gevestigd, die na de sprintrace graag zal willen terugslaan en zijn achterstand in het kampioenschap weer wil verkleinen.
Verstappen had in de eerste bocht meteen last van overstuur, waardoor hij zich in de eerste sector nauwelijks wist te verbeteren. In de tweede sector vond Verstappen echter twee tienden winst, terwijl Norris en Piastri zich in de eerste sector niet wisten te verbeteren. Verstappen verbeterde zich met drie tienden, maar Norris herstelde zich in de middensector zeer sterk. De Brit wist de poleposition bij het vallen van de vlag net niet af te pakken, en liet het nu juist in de laatste sector liggen.
Piastri pakte in de derde sector wel twee tienden terug, maar dat was ook niet voldoende. Antonelli was de laatste uitdager, maar de Italiaan strandde op de derde plek, 0,002 seconden achter Norris. Zo greep Verstappen weer poleposition, voor Norris, en Antonelli. Piastri eindigde als vierde, met een honderdste voorsprong op Russell. Carlos Sainz en Alexander Albon eindigden nog voor Charles Leclerc en Esteban Ocon, terwijl Yuki Tsunoda de tiende tijd neerzette.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties