Als je snelheid tekort komt, moet je de schade zoveel mogelijk beperken en hopen op beterschap. Dat deed Max Verstappen dit jaar ook zeer goed, totdat hij in de sprintrace in Miami de prijs betaalde voor een nieuwe pitstopfout van Red Bull Racing. Strateeg Ruth Buscombe Divey kaart bij F1TV echter aan dat Red Bull via een slimmigheidje veel beter voor de dag kan komen in de kwalificatie.
Verstappen kwam bij het wegrijden na zijn pitstop Kimi Antonelli tegen. De Mercedes-coureur moest de pitstraat daardoor weer verlaten zonder zijn banden gewisseld te hebben, en zag een goed resultaat in rook opgaan. Dat was extra pijnlijk nadat Antonelli een dag eerder stuntte met een poleposition voor de sprintrace. Antonelli maakte na afloop van de race meteen duidelijk dat hij Verstappen, met wie hij een goede band heeft, niks kwalijk neemt.
Antonelli met volwassen reactie
Chris Medland, analist bij F1TV, is onder de indruk van de reactie van de Italiaan. 'Het is heel volwassen dat Kimi Antonelli gewoon aangeeft dat Max Verstappen gewoon doet wat hem verteld wordt, en dat hij niks verkeerd heeft gedaan. Die fout lag bij het team, en het is netjes dat Kimi dat gewoon aangeeft', concludeert de journalist. 'Dit moment heeft hem wel veel punten gekost. Toto (Wolff, red.) pakte het ook goed aan, door op de teamradio aan te geven dat dit niet groter gemaakt moet worden dan het is, en dat er dit weekend nog veel punten te verdienen zijn.'
Buscombe krijgt vervolgens de vraag wat Red Bull geleerd zal hebben na de sprintrace. 'Ik denk niet dat ze heel veel geleerd hebben van de race van Verstappen', lacht de voormalige strateeg van Sauber. 'Het was gewoon een menselijke fout. Op vrijdag zagen we nog dat monteurs gereedschap in de auto van Lando Norris lieten liggen. Dit zijn kleine menselijke fouten. Deze mannen maken honderden keuzes en één foutje kan het hele resultaat beïnvloeden', beseft de 35-jarige.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Meesterzet van Red Bull
Hoewel Red Bull met een onnodige fout een goed resultaat uit handen gaf, denkt Buscombe wel dat het team met een slimmigheidje een voordeel heeft weten te pakken. 'Red Bull zal vermoedelijk wel wat geleerd hebben', kaart de Britse aan. 'Ze hebben namelijk de afstelling bij de auto van Yuki (Tsunoda, red.) aangepast en hem uit Parc Fermé gehaald.' De Japanner kwalificeerde zich in de sprintkwalificatie als achttiende. Hoewel de afstelling eigenlijk pas na de sprintrace weer aangepast mag worden, mogen teams ervoor kiezen om de set-up wél aan te passen, maar dan moet de coureur vanuit de pitstraat aan de race beginnen. Dat deed Tsunoda dan ook bij de eerste formatieronden.
Buscombe vermoedt dat Tsunoda zelf weinig te zeggen had over zijn afstellingswijziging, maar dat Verstappen samen met zijn engineers een experiment heeft laten uitvoeren. 'Volgens de regels mogen ze de afstelling pas voor de kwalificatie aanpassen. Ik zag dat een zekere Max Verstappen als tweede coureur in de paddock was vanmorgen, na Lewis Hamilton', kaart Buscombe aan. Ze verwacht dat Verstappen niet stil heeft gezeten in de ochtenduurtjes.
'Ze hebben mogelijk dus wel het een en ander geleerd over de afstelling. Ze hebben hun huiswerk gedaan en dit toegepast op de auto van Tsunoda', verwacht Buscombe, die voorspelt dat we de gevolgen daarvan bij Verstappen gaan zien in de rest van het weekend. 'Mogelijk krijgen we dus een compleet andere Red Bull in de kwalificatie te zien dan in de sprintkwalificatie. Misschien was het dus niet allemaal negatief voor Red Bull', zo houdt ze er rekening mee dat Verstappen meteen kan terugslaan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties