Verstappen en Ferrari-duo beklagen zich over moeilijker volgen van F1-auto's Formule 1
Formule 1

Verstappen en Ferrari-duo beklagen zich over moeilijker volgen van F1-auto's

Verstappen en Ferrari-duo beklagen zich over moeilijker volgen van F1-auto's

Formule 1-coureurs, waaronder Max Verstappen, Charles Leclerc en Carlos Sainz, merken dat het volgen van een voorligger lastiger is geworden ten opzichte van vorig seizoen. De turbulente lucht doet Sainz zelfs terugdenken aan de periode voor de nieuwe auto's, die volgen en daarmee inhalen juist makkelijker moesten maken.

Tijdens de Grand Prix van Bahrein waren dertig inhaalacties, tegenover de 67 van vorig jaar. Afgelopen weekend waren er 33 inhaalacties in Saoedi-Arabië, vijf minder dan in 2022. En dat ondanks de lagere startposities van Leclerc (P12) en Verstappen (P15), waarmee dat aantal hoger uit had kunnen vallen. Daarbij komt kijken dat de meeste coureurs telkens in een treintje reden en niet tot inhaalacties kwamen, laat staan binnen de DRS kwamen.

Leclerc geeft bij Auto, Motor und Sport aan dat hij sneller had kunnen gaan. 'Maar toen ik binnen een seconde van Carlos kwam, voelde je de turbulentie van de auto voor je.' Verstappen beaamt de woorden van de Ferrari-coureur. De Red Bull Racing-rijder geeft aan dat het effect van de turbulente lucht aanvoelde alsof hij tegenwind had tijdens het rijden.

Sainz vreest zelfs dat de auto's van 2023 een stap terug zijn ten opzichte van zijn voorgangers van een jaar eerder. 'Ik had het gevoel dat er meer turbulente lucht op de weg was. Het voelde bijna als in de oude auto's.' De Spanjaard wijst daarbij naar de aerodynamische ontwikkeling, wat niks nieuws is, maar ook de nieuwe vloerregels die dit jaar werden ingevoerd.

FIA maakt eigen doelpunt met reglementswijziging

Zo moesten de vloerranden omhoog met vijftien millimeter en moest het smalste stuk van de diffuser, ook wel de keel genoemd, eveneens worden verhoogd. Dit moest het stuiteren van de auto's verhelpen, maar zorgde ook voor een mindering aan neerwaartse druk. De teams hebben dat verlies echter goedgemaakt door allerlei onderdelen toe te passen die voor meer outwash, dus turbulente lucht, zorgen.

Wat dat betreft kan het nieuwe reglement een eigen doelpunt worden genoemd, schrijft het Duitse medium. De FIA zou dat probleem moeten corrigeren dat kan gebeuren door de DRS-zones te verlengen. Dat gaat wel tegen de trend van het verkorten van die zones in en is enkel symptoombestrijding. Een ingreep in de techniek zou alleen onder het mom van veiligheid kunnen gebeuren, en laat dat nu net geen argument meer zijn: de reglementswijziging van dit jaar was juist bedoeld voor betere veiligheid.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws