Interview: hoe beleefde deze fan de afgelaste Grand Prix van België? Interviews
Interviews

Interview: hoe beleefde deze fan de afgelaste Grand Prix van België?

Interview: hoe beleefde deze fan de afgelaste Grand Prix van België?

De Grand Prix van België afgelopen zondag was een debacle voor alle betrokken partijen, maar vooral voor de fans die langs de baan stonde. De mensen die urenlang in de regen hebben gestaan, wachtend op een race die nooit kwam. Ze werden voor hun volharding geprezen in elk interview en persbericht na de race. Maar hoe was het eigenlijk om op die bewuste zondag langs de baan te staan? Om daar achter te komen, interviewde F1Maximaal een fan die erbij was. Voor de Zwitserse Simon (23), autosportfanaat en groot Max Verstappen-fan, was het zijn eerste Grand Prix.

Waar zat je eigenlijk op het circuit?

'Ik zat bij de tribune La Source Gold 7. Mijn plek was vooraan op de eerste rij. De overkapping was net te kort, dus heb ik gedurende de ‘race’ in de regen gezeten. Op vrijdag en zaterdag heb ik vrij rondgelopen en droge, gratis plekjes langs de baan gebruikt.'

We hebben veel gehoord over het verkeer en het parkeren rondom het circuit. Hoe was het voor jou?

'Ik wilde niets missen van mijn eerste Grand Prix-weekend, dus ik ben steeds vroeg naar het circuit gegaan. We kwamen steeds tussen half 8 en 8 uur ’s ochtends bij het circuit aan. Op vrijdag konden we probleemloos parkeren op de gele parkeerplaats, vlakbij het circuit. Op zaterdag hadden we wel wat verkeer, maar konden we weer op hetzelfde plekje staan. Er was wel veel meer modder op zaterdag. Die dag werd het hele middagprogramma (Formule 3 en W Series) uitgesteld vanwege de crash van Lando Norris. Toen de F3-race klaar was, waren de eetkraampjes al dicht, dus we zijn met honger naar huis gegaan, als een van de laatsten. Op de parkeerplaats hebben we nog mensen geholpen die vast zaten. ’s Avonds kregen we een mailtje dat we de volgende dag vroeg moesten gaan, vanwege het verwachte verkeer.'

'Toen we zondag om half 8 aankwamen, was het niet zo erg. De fans kregen nieuwe parkeerplaatsen toegewezen; de onze had een steile neerwaartse ingang. We hadden geen tractie, dus zijn we gewoon naar beneden gegleden. Het was daarna zo’n 3 kilometer lopen. Na de race waren de omstandigheden de parkeerplaats erg slecht. Wij kwamen met onze lichte auto niet vast te zitten, maar dat was puur geluk. Lokale boeren moesten mensen lostrekken, overal zaten mensen vast op de officiële ‘parkeerplaatsen’. De man naast ons op de tribune heeft vier uur vastgezeten in de file. Hij kwam om half 3 pas aan.'

Had je van tevoren verwacht dat de race uitgesteld zou worden?

'Na de crashes van Lando Norris en de W Series-coureurs in Raidillon verwachtte ik wel iets van vertraging, aangezien een crash in die bocht heel, heel erg naar af kan lopen. Toen ze de eerste start om 3 uur uitstelden, wist ik dat dit een lange dag zou kunnen worden.'

 Denk je dat de race door had kunnen gaan onder deze omstandigheden?

'Toen ik langs de baan zat dacht ik dat racen wel mogelijk zou zijn. De omstandigheden waren slecht, maar dit zijn de beste coureurs ter wereld. De Formule 3 en de Porsche Supercup hebben ook gewoon gereden. Maar als ik kijk naar de onboard-video’s, was er absoluut geen mogelijkheid om een race te houden. Ze konden niets zien door de spray. Het was honderd procent de goede beslissing, vooral na de crashes in Raidillon eerder in het weekend en de tragische dood van Anthoine Hubert in 2019. Een kettingbotsing in de eerste ronden had diezelfde tragische afloop kunnen hebben.'

Hoe lang heb je uiteindelijk gewacht langs de baan?

'Na de Porsche Supercup, die om 12:45 uur eindigde, hebben we gewacht tot de F1-race begon. Uiteindelijk ben ik naar huis gegaan na de aankondiging dat de race niet meer herstart zou worden, rond 18:45 uur. Ik hoopte heel erg dat ze toch zouden kunnen rijden, dus vroegtijdig weggaan was geen optie.'

Hoe was de sfeer onder de mensen?

'Men deed alles wat kon om de sfeer hoog te houden. Elk rondje van de medical car werd toegejuicht en de DJ draaide wat hits. Het was een beetje teleurstellend dat ze vooral aandacht besteedden aan de hoofdtribune, en minder aan de andere tribunes.'

Kregen de toeschouwers langs de baan mee wat er gebeurde qua besluitvorming?

'We kregen informatie via de speaker en schermen, best vaak nog wel, waardoor het leek alsof de race elk moment kon starten. Elke tien minuten kregen we een ‘weerupdate’, namelijk dat de race weer 10 minuten werd verschoven. Het leek erop dat ze ons goed wilden informeren, maar dat er niet zoveel te zeggen was.'

Wanneer dacht je voor het eerst dat de race misschien helemaal niet door zou gaan?

'Nadat ze de start voor het eerst uitstelden. Ik had gezien dat het weer niet beter zou worden, maar ik probeerde positief te blijven. Canada 2011 en Brazilië 2016 waren ook onder slechte omstandigheden verreden en gingen dus ook door. Zelfs toen ze om 18:17 uur aankondigden dat ze de race zouden herstarten, wist ik nog niet zeker of er een echte race zou komen.'

Hadden de stewards eerder de race af moeten blazen?

'Achteraf gezien wel. De weersvoorspelling zag er niet goed uit. Misschien hadden ze zelfs eerder kunnen starten om het ergste te omzeilen. Maar als ze eerder de race hadden afgeblazen en het weer daarna beter was geworden, was ik veel geïrriteerder geweest. Ik denk dat ze geen andere keuze hadden.'

Wat vind je van de beslissing om twee ronden achter de safety car te doen en dat als resultaten te gebruiken?'

Nee, zeker niet. Een race zonder racen zou niet als officieel resultaat mogen tellen. Ze hadden de kwalificatieresulaten moeten gebruiken en de gridstraffen voor Bottas en Stroll uit moeten stellen. Ik begrijp dat ze rijders willen belonen voor goede kwalificatieresultaten, zoals Russell, maar waarom reiken ze dan geen halve punten uit voor de kwalificatie, in plaats van officiële ‘resultaten’ vast te stellen?'

Vind je dat de fans hun geld terug moeten krijgen, zoals sommige coureurs hebben voorgesteld?

'Ja. Het was mijn eerste raceweekend, ik was daar omdat ik een F1-race wilde zien. Ik was drie dagen op het circuit, dus één derde van de prijs van mijn ticket terugkrijgen lijkt me dan redelijk. Ik weet dat dat financieel moeilijk is voor Spa, maar ik heb mijn vakantie in België gepland zodat we de race konden zien, en dan ook nog een beetje op verkenning gaan in de buurt. Ik heb uiteindelijk geen race kunnen zien, dus had ik net zo goed ergens anders naartoe kunnen gaan.'

Moeten de regels veranderd worden te voorkomen dat dit weer gebeurt?

'Als er geen race is, moeten ze punten uitdelen voor kwalificatie en een oplossing zoeken voor de aanwezige fans. De veiligheid van de rijders is erg belangrijk, en ik heb liever geen race dan een race waarin een rijder gewond raakt of erger. Maar de Formule 1 moet manieren zoeken om dichter bij de fans te komen, en meer om ze te geven.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws