Visser zoekt uitdaging op Nürburgring: 'Voor het eerst in lange tijd niet hoeven vliegen' Interviews
Interviews

Visser zoekt uitdaging op Nürburgring: 'Voor het eerst in lange tijd niet hoeven vliegen'

Visser zoekt uitdaging op Nürburgring: 'Voor het eerst in lange tijd niet hoeven vliegen'

Beitske Visser maakt dit seizoen een switch van de single-seaters naar het endurance-racen. Ze gaat uit komen in de NLS (Nürburgring Langstrecken-Serie, red.). Visser heeft inmiddels haar eerste race achter de rug en F1Maximaal sprak met haar over deze overstap en het komende seizoen.

Visser kende een wisselvallig eerste raceweekend en vertelt wat er mis ging: 'We lagen eerste, dus we hadden een goede start. Uiteindelijk bleek dat onze auto één decibel te veel lawaai maakte waardoor we helaas gediskwalificeerd werden.' Hoe dat kwam? 'Het is een nieuwe auto, dus dat is nog even kijken. Er zit een sensor op de baan, maar die wijzigt ook iedere keer van plek. Je kan ook niet kijken van daar zit die dus dan laat ik mijn gas even los. Ze weten bij het team gelukkig hoe ze het moeten oplossen voor een volgende keer.'

De Nürburgring blijft een iconisch circuit, zo geeft Visser aan. ‘Ja, de baan blijft supervet. Ik heb daar zeker van genoten. Het liefst had ik volgende week weer mogen racen', geeft de 28-jarige aan. 'Ik rij niet het volledige kampioenschap, maar ik heb nu de eerste race gedaan en doe de kwalificatierace, plus de 24 uur. En dan ook nog NLS 5 en 8.'

'Zolang het vier wielen en een motor heeft vind ik het allemaal vet'

De voormalig Red Bull Racing-junior is geen onbekende in het endurance-racen. ‘Ik heb in het verleden ook al endurance-evenementen gedaan. Zolang het vier wielen en een motor heeft vind ik het allemaal vet.', aldus de coureur. Visser vertelt waar de verschillen liggen tussen de NLS en de W Series. ‘Het was wel even wennen, want ik had bijna zes maanden überhaupt niet in een raceauto gezeten. Het went gelukkig snel en de auto voelde goed. Het grootste verschil is dat de auto dicht is en de auto is een stuk zwaarder.'

Ze vervolgt: 'Je moet daardoor ook je rijstijl daar wat op aanpassen. Het circuit is natuurlijk ook heel anders dan de circuits in de W Series. De baan verandert continu en je hebt veel snelheidsverschillen, dus het is heel anders rijden dan single-seaters.’

'Voor het eerst in lange tijd niet hoeven vliegen'

Alle races in de NLS klassen worden dus op de Nürburgring in Duitsland afgewerkt. De Nederlandse coureur neemt ons mee in hoe een raceweekend er uitziet. 'De NLS weekenden zijn wat korter dan die van de W Series. Meestal is het alleen op vrijdag en zaterdag. De kwalificatierace en de 24 uur zijn wel langer. Dit wordt voor het eerst in lange tijd dat ik niet hoef te vliegen naar een race, maar gewoon met de auto erheen kan.'

'Ik ga racen in de GT4 BMW met het Girls Only-team van WS. Je hebt natuurlijk verschillende merken die tegen elkaar rijden. De organisatie probeert dan om de auto’s een beetje gelijkwaardig te maken, net zoals in andere GT3- en GT4-kampioenschappen', verklaart Visser.

24 uur van de Nürburgring

De Nederlandse rijdt dus in een team dat bestaat uit alleen maar vrouwen. Ze vertelt hoe dat is: 'Het is sowieso belangrijk, of je nou met mannen of met vrouwen rijdt, dat je met je teamgenoten overweg kan. Als je dat kan maakt het niet uit. Ik reed afgelopen weekend met Fabienne Wohlwend en Carrie Schreiner. Fabienne ken ik al heel goed en met Carrie was de klik er ook.'

'Ze zijn allebei wel wat kleiner dan ik, maar gelukkig kunnen we het stuur en de pedalen verschuiven in de auto. Tot nu toe gaat alles heel goed en we hebben ook dezelfde feedback allemaal over de auto.' De 24 uur van de Nürburgring is een belangrijke doelstelling van het team. 'We moeten zorgen dat we snel zijn. Het is op de Nürburgring helemaal lastig omdat je zoveel verschillende snelheden hebt van raceklassen die op de baan rijden. Het is gewoon zaak om vooral mentaal goed je focus te houden tijdens de race en geen fouten te maken.’

'Ik ga in Madrid in de sauna fietsen'

De 28-jarige heeft haar voorbereiding voor de 24 uur al gepland. Ik ga vooral veel in de simulator rijden. Je kan ook instellen dat het in de simulator donker is. Je moet toch andere referentiepunten gaan zoeken, want er staan geen lichten langs de baan. Stel je voor het is droog dan kan die boom daar je rempunt zijn, maar het kan zijn dat je die in het donker niet ziet.'

Ze vervolgt: 'Dus is het handig om ook in het donker te oefenen. Ik ga later deze week naar Madrid om daar op trainingskamp te gaan. Daar zal ik ook in de sauna gaan fietsen, want in de raceauto is het heel heet natuurlijk. Op die manier probeer ik mij voor te bereiden, dus veel reactie en fysiek trainen.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws