Verstappen ondanks ijzersterk middelste deel: 'Ik deed het iets rustiger aan' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen ondanks ijzersterk middelste deel: 'Ik deed het iets rustiger aan'

Verstappen ondanks ijzersterk middelste deel: 'Ik deed het iets rustiger aan'

Max Verstappen is na zijn knappe overwinning in Miami in gesprek met Viaplay ingegaan op de tactische overwegingen die ertoe hadden geleid dat hij de race in tegenstelling tot de meeste coureurs op de harde banden begon. Ondanks een fenomenaal middengedeelte van de race geeft de Nederlander aan dat hij lange tijd zijn banden aan het sparen was. Verstappen haalde Pérez snel na zijn pitstop in en won zijn derde race van het seizoen.

'Ik heb best wel genoten, het was gewoon een hele sterke race', opent Verstappen het interview. 'Gelukkig heb ik niet al te veel problemen gehad in het begin, het was een beetje moeilijk natuurlijk in die eerste bocht, maar ik heb niet te veel risico genomen.' De Nederlander verloor in eerste instantie een plekje aan Valtteri Bottas, maar begon al snel aan een inhaalrace. 'Als je hem uiteindelijk wint, is dit natuurlijk extra mooi (vanaf een negende startplek).'

Andere strategie

De gehele top zeven begon de race op de gele medium-banden, maar Verstappen koos voor het hardere rubber en stopte pas na 45 ronden. 'We hadden natuurlijk hetzelfde kunnen doen, alleen we wisten niet helemaal hoe die gele band het zou houden', legt Verstappen zijn overweging uit. 'Als je logisch nadenkt, als je vol met benzine zit, het is warm op de baan... Die harde band is iets robuuster natuurlijk als je in het verkeer zit, en moet het normaal iets beter volhouden dan zo'n medium-band. Alleen dan moet je, als je eenmaal in de vrije lucht zit, wel de snelheid hebben om die meters te maken en dat gat een beetje hetzelfde te houden, en dat hebben we wel kunnen doen, dus dat was gewoon top.'

Verstappen liep voor zijn pitstop zelfs weer uit op Pérez, ondanks de veel oudere banden. 'Ik moest natuurlijk zorgen dat ik die lange stint kon rijden op die harde band, en ik wist natuurlijk zelf niet hoe agressief ik kon zijn, dus misschien dat ik daarom in het midden van de race iets rustiger aandeed. Op een gegeven moment zat ik natuurlijk op een window, dat als de banden zouden slijten, ik alsnog de ronde kon halen waar ik naartoe wilde (voor de pitstop, red.), en daarom denk ik dat het gat daarna weer groter werd.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws