Voor het team van Ferrari was het Grand Prix-weekend op het circuit van Zandvoort er één om snel te vergeten. Toch was Charles Leclerc nog behoorlijk goed onderweg tijdens de race, totdat hij uit de race getikt werd door Andrea Kimi Antonelli. Eerder in de wedstrijd plaatste de Monegask nog een 'fantastische' inhaalactie op diens teamgenoot George Russell en over die actie was Christijan Albers zeer goed te spreken. Over de wedstrijdleiding daarentegen een stuk minder.
Ferrari was gedurende het hele weekend in Zandvoort al te langzaam. Op de vrijdag kwamen zowel Lewis Hamilton als Leclerc ruim acht tienden tekort op de tijden van de McLaren-mannen, maar Albers denkt echter dat Ferrari voor een andere strategie koos in de trainingen. 'Het was sowieso een moeizaam weekend', begint Albers in de Formule 1-podcast van De Telegraaf.
'Maar nu moet ik wel eerlijk zeggen dat alle teams met een ander gewicht rijden in de oefensessies', doelt Albers op de verschillende keuzes met betrekking tot de hoeveelheid brandstof die iedere coureur aan boord heeft tijdens de trainingen. 'Dat merk je bij Red Bull en dat merk je bij McLaren, die toch wat lichter zijn en ik had het gevoel dat Ferrari het weekend even wat zwaarder begon en dan denk je: wauw, zij staan echt heel ver weg. Op de zachte band slaagden ze er ook niet echt in om een goede tijd te zetten', zag Albers op zaterdag niet echt beterschap.
Lof voor Leclerc, kritiek op FIA
Toch was Albers op zondag best onder de indruk van het optreden van Leclerc. 'Ik vond Leclerc in de race toch weer behoorlijk sterk. Hij reed goede rondetijden en deed een fantastische actie op Russell', verwijst de analist naar de geslaagde inhaalpoging van de Monegask in de Hans Ernst-bocht. Over de reactie van de wedstrijdleiding die daarop volgde, is Albers echter minder goed te spreken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De stewards maakten kenbaar dat ze de actie van Leclerc nog eens goed gingen bestuderen, iets wat bij Albers voor ergernis zorgde. 'Daar word ik zo moe van', verzucht Albers. Podcast-collega Erik van Haren stoorde zich vooral aan het feit dat het incident pas na de race bekeken werd. 'Daar word ik dan weer moe van. 'Dan denk ik: waarom duurt dit zo lang? Dit is toch wat de mensen willen zien. Oké, hij gaat half door het grind, maar het is Zandvoort en je kan bijna niet inhalen', heeft ook Van Haren geen enkel probleem met de actie van Leclerc. 'Ze raken in de knopen met hun eigen regels', neemt Albers weer over. 'Ik wil gewoon dat er geracet wordt. Dat vind ik het mooiste om te zien.'
Kritiek op Antonelli en Hamilton
Zonder het met zo veel woorden te zeggen, heeft Albers minder moeite met de straf voor Andrea Kimi Antonelli, die later in de race uitgerekend bij een inhaalpoging op diezelfde Leclerc in de fout ging. 'Dat was gewoon een alles of niets-actie. Hij ging gewoon veel te hard de bocht in en hij schoot gewoon door met onderstuur. Hij tikte Leclerc op het linker achterwiel, daar kon Leclerc gewoon helemaal niks aan doen. Kimi was gewoon iets te enthousiast en ik denk dat Toto hier nog een zware dobber aan zal hebben. Hij haalt wel iemand in en hij zit er wel bovenop, maar ik zie nog niet echt progressie', is Albers kritisch op de prestaties van de jonge Italiaan.
Leclerc haalde door de fout van de Mercedes-man de finish niet en ook teamgenoot Hamilton moest al vroeg uit zijn Ferrari-bolide stappen. Ook daarover wil Albers wel iets kwijt. 'Dat is wel gewoon echt een fout. Dat verwacht je niet van een zevenvoudig wereldkampioen. Je ziet dat het een beetje begint te miezeren en je ziet ook de druppels op zijn vizier. Dan laat hij zijn auto in bocht drie te ver naar buiten lopen en dan kom je op dat geverfde stuk asfalt en ben je gewoon een passagier', aldus Albers.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties