Hill verdedigt zijn landgenoot niet: 'Grijs gebied tussen racen en laffe trucjes' Opinie
Opinie

Hill verdedigt zijn landgenoot niet: 'Grijs gebied tussen racen en laffe trucjes'

Hill verdedigt zijn landgenoot niet: 'Grijs gebied tussen racen en laffe trucjes'

Damon Hill won in 1996 de eerste Grand Prix in Melbourne, en was afgelopen weekend, 28 jaar later, weer terug op het Albert Park Street Circuit, waar hij als analist aanwezig was in de F1 Nation-podcast. Daar ging de wereldkampioen van 1996 onder meer in op het ongeluk van George Russell aan het einde van de race, en de rol die Fernando Alonso daarbij speelde.

Russell en Alonso streden voor de zesde positie, toen Alonso een brake test gaf aan zijn jongere concurrent. De Mercedes-coureur parkeerde zijn W15 in de muur, waarna Alonso een straf ontving van twintig seconden, plus drie strafpunten op zijn Formule 1-rijbewijs. Na afloop was er veel te doen over de straf van de ervaren Spanjaard, aangezien Russell toch vooral vanwege een eigen fout uitviel.

Laffe trucjes of onderdeel van het racen?

Hill gaf desgevraagd zijn visie over het incident. 'George (Russell, red.) werd erdoor verrast. Volgens mij werd hij verrast door hoe snel hij opeens inliep op Fernando (Alonso, red.). Hij kwam te dicht bij Alonso, en had toen last van onderstuur, omdat hij zo ongeveer onder zijn achtervleugel zat.' Russell eindigde uiteindelijk met een beschadigde W15 op het asfalt, waarna de race onder Virtual Safety Car beëindigd werd.

'Nu komen we op het grijze gebied van wat nog bij het racen hoort, en wat gewoon laffe trucjes zijn', vervolgt de Britse analist, die twee kanten aan het verhaal ziet. 'Ik ga ervan uit dat de FIA mensen ervan wil weerhouden dat ze gevaarlijke dingen gaan doen. Aan de andere kant: autosport is gevaarlijk en je moet voorzichtig zijn, als je een inhaalactie wil inzetten.'

Uiteindelijk is Hill toch van mening dat Alonso niet over de schreef ging, en dat die spelletjes juist onderdeel van het racen zijn. 'Je moet erop voorbereid zijn dat ze het spelletje ook spelen. Dit hoort bij de sport: je moet beducht zijn op een slimme tegenstander. Het idee dat je mensen ervan wilt weerhouden om iets onverwachts te doen, dat hoort niet echt bij het racen', luidt de kritiek van Hill op het optreden van de wedstrijdleiding.

Russell onder druk

Ook Sam Power, werkzaam voor het Australische Channel 10, doet een duit in het zakje: 'Ik vraag me af wat het met George doet om de rol van teamleider bij Mercedes over te nemen. Hij crasht aan het einde van de races. Dat is juist het moment dat je de punten over de streep moet trekken. Is dit een gevolg van de druk van zijn positie? Misschien probeert hij er te veel uit te halen, terwijl hij genoegen moet nemen met wat hij heeft.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws