Er waren verschillende acties waarbij Max Verstappen betrokken was, die aanleiding geven tot nabespreking na de Grand Prix van Nederland. Zo was er het inhalen van Norris bij de start en vervolgens het manoeuvre om de auto op de baan te houden. Na de laatste herstart werd verwacht dat Verstappen de overwinning van Piastri meer onder druk zou kunnen zetten.
Erik van Haren haalde dat laatste moment aan in de Formule 1-podcast van De Telegraaf en toonde zich verbaasd. 'Er waren nog drie rondjes te gaan na een Safety Car. Nummer twee, Verstappen, reed op de zachte band, en nummer één, Piastri, op de harde band. Dan had je een tijd geleden niet kunnen vermoeden dat je als Verstappen zijnde geen mogelijkheid zou hebben om Piastri aan te vallen.'
Suprematie van McLaren in Zandvoort
Het is meteen een bewijs van de suprematie die McLaren ook op het circuit van Zandvoort tentoonstelde. De leiding bij Red Bull Racing had geen moeite dat toe te geven. 'Helmut Marko zei ook: 'Het maakt niet uit op welke band we reden, McLaren was gewoon veel te sterk.'' Geen enkele bandenstrategie van Red Bull of een ander team had McLaren antwoord kunnen bieden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Toch plaatst Christijan Albers een kanttekening, waardoor het volgens hem niet nodig is zo verrast te zijn over het verloop van de slotronden van de race. 'Wat we ook niet uit het oog mogen verliezen, is dat beiden op gebruikte banden reden. Je ziet maar weer hoe moeilijk het is om te volgen in Zandvoort. Je ziet duidelijk verschil tussen een gebruikte en een nieuwe band. Dat heb je bij meerdere coureurs gezien. Je hebt wel gelijk: Max is telkens op een compound zachter gegaan.'
Red Bull probeert wat anders
Van Haren merkte op dat het team in elk geval niet dezelfde strategie wilde volgen als McLaren. 'Ze hebben in ieder geval iets geprobeerd.' Albers erkent dat eveneens en geeft Red Bull daarvoor een compliment. 'Dat kon ik wel waarderen.' Albers ging terug naar het begin van de race. Toen kon Verstappen wel Norris inhalen, maar het voorbijgaan aan pole sitter Piastri bleek te hoog gegrepen. 'Ik weet niet of Piastri echt aan het opletten was of dat hij Max bewust liet passeren. Max moest ‘liften’ en dat zorgde ervoor dat Norris na de Tarzanbocht weer dichterbij kwam.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vervolgens werd het even spannend: het scheelde niet veel of Verstappen was in de grindbak beland. 'Daarna had hij toch een actie: jezus, wat een rijvaardigheid, wat een carhandling. Het is toch ongelooflijk hoe hij die auto nog op de baan weet te houden.' Alleen maar lof dus voor die actie van Verstappen. 'Als hij dat momentje niet had gehad, had hij misschien nog een move richting Piastri kunnen maken', bedenkt Van Haren zich. Daar gelooft Albers echter niets van.
Piastri behoudt de controle
In het verdere verloop van de race lag de focus, met het oog op het wereldkampioenschap, vooral op hoe beide McLarens zich ten opzichte van elkaar zouden verhouden. Van Haren deelde zijn indrukken. 'Norris bleef wel redelijk in de buurt van Piastri. Hij moest Verstappen voorbij, en dat ging redelijk makkelijk.' Het was duidelijk veel moeilijker om nog naar P1 te gaan. 'Piastri had redelijk de controle, toch?'
Daar was Albers het mee eens, al zag hij ook een spannende strijd tussen beide oranje bolides. 'Ze waren gewoon aan elkaar gewaagd. Piastri kon geen echt gat slaan, maar Norris moest dat eerst ook maar eens helemaal dichtrijden.' Dat lukte uiteindelijk niet, en het werd nog erger voor Norris: door een motorprobleem moest hij opgeven. Daardoor heeft Piastri nu aanzienlijk meer ademruimte in het wereldkampioenschap.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties