De remproblemen van Max Verstappen tijdens de Grand Prix in de Verenigde Staten worden ook uitgebreid besproken door de Sky Sports-analisten. Volgens oud-ingenieur Blake Hinsey waren de remmen of te heet of niet goed genoeg ingelopen door het fabrieksteam. Verder komt de verkeerd uitgepakte pitstopstrategie van Mercedes, die het team potentieel de winst heeft gekost, aan bod. Ook worden de verhitte discussies tussen Verstappen en zijn ingenieur Gianpiero Lambiase besproken.
In de Sky Sports F1-podcast wordt besproken of de remproblemen van Verstappen tijdens de Grand Prix in Austin inderdaad de reden waren voor hoe dichtbij Hamilton tegen het einde van de race bij Verstappen kon komen. Blake Hinsey is het daar half mee eens en denkt dat het tempo van de Mercedes al het hele weekend goed was. Hamilton had volgens de Amerikaanse analist zelfs met Verstappen om de winst kunnen vechten, als de Brit een betere pitstopstrategie had gekregen van zijn team. Volgens Sky F1-presentator Rachel Brookes had Verstappen zelf ook gezegd dat Mercedes met de juiste strategie hadden kunnen winnen.
'Ik heb ernaar gekeken en het was een geval van dat ze (Mercedes, red.) iets te lang buiten waren gebleven, iets te besluiteloos waren', legt Hinsey uit als reden waarom Mercedes uiteindelijk niet meer voor de winst kon vechten. 'Hierbij verloren ze zes seconden, en daarna verloren ze ook nog een seconde of twee in de pitstraat. Lewis had voor Max kunnen eindigen (bij de eerste pitstop, red.), maar de vraag is wel hoe dat gevecht tussen die twee had kunnen aflopen.'
Verder denkt Hinsey dat er twee potentiële redenen waren voor de remproblemen van Verstappen: de remmen waren of te heet geworden of er was een probleem met de nieuwe set remmen zelf. Autocoureur Jack Doohan ziet inderdaad wel wat in de theorie van Hinsey dat het de remmen zelf waren, en suggereert dat het fabrieksteam misschien de remmen niet zo hadden 'ingelopen' dat ze comfortabel aanvoelden voor Verstappen. Verstappen zou dan, volgens de autocoureur, wat aan de remmen geprobeerd hebben te veranderen in de auto, waardoor de problemen misschien groter zijn geworden. De remproblemen van Verstappen leverde ook wat verhitte momenten tussen de Nederlandse coureur en zijn ingenieur op, wat de analisten van de Sky Sports F1-podcast ook niet onopgemerkt is gebleven.
Verstappen en Lambiase hebben genoeg respect voor elkaar
'Ik heb geen idee hoe we hun relatie (Verstappen en Lambiase, red.) het beste zouden kunnen omschrijven', zegt presentator van de podcast Matt Baker grappend. 'Een oud getrouwd stel', suggereert Hinsey. Hinsey vertelt daarna dat hij aan Verstappen zelf nog had gevraagd hoe hij zijn relatie met Lambiase ziet, waarop Verstappen had geantwoord: 'Ik, en GP (Lambiase, red.) en de rest van het team geven altijd honderd procent. Als je dat doet, heb je geen tijd om je humeur en houding te filteren. Het is gewoon van: laten we ervoor gaan.' Volgens de oud-F1-ingenieur is er genoeg respect tussen de twee dat ze zich ook zo naar elkaar kunnen uiten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties