Red Bull Racing zal in 2022 niet gaan rijden met de RB17, maar stapt direct over op de RB18, nadat er in 2021 in de RB16B werd gereden. Afgelopen jaar is er al flink gewerkt aan de nieuwe bolide van Max Verstappen voor 2022, naast dat de auto van 2021 ook gewoon werd doorontwikkeld. Verstappen wist met die RB16B het kampioenschap te winnen en het is aan Adrian Newey en zijn team om dit ook voor elkaar te krijgen met de RB18.
Deze pagina gaat verder onder het nieuws
Het is niet helemaal duidelijk waarom Red Bull nu voor de RB18 kiest en de RB17 dus links laat liggen. Het zou ermee te maken kunnen hebben dat het team na de RB16 heeft gekozen voor de RB16B. De auto van 2021 was namelijk bijna identiek aan die van 2020, waardoor de Oostenrijkers deze auto meer zagen als doorontwikkeling van de auto het jaar daarvoor. 'Ons model voor 2022 wordt de RB18, er zal dus nooit een RB17 komen', is Horner helder.
Wat wel duidelijk is, is dat de RB18, net als alle andere auto's in de Formule 1, een nieuwe bolide zal worden met flink wat aanpassingen. Op het eerste oog valt vooral de aangepaste voorvleugel en de nieuwe neus op. Deze moet ervoor zorgen dat er een hoop minder vuile lucht wordt geproduceerd dan eerst het geval was. Daarnaast kent de achtervleugel zijn aanpassingen met gebogen uiteindes. Ook dat zal ervoor moeten zorgen dat de vuile lucht een stuk minder wordt.
Dat de vuile lucht minder wordt is positief voor meer spektakel, maar daardoor hebben de coureurs ook meteen minder downforce. Om dat zo goed mogelijk te compenseren, krijgen de auto's een soort 3D-gevormde vloer. Op die manier kan de vloer van de auto extra downforce creëren. In de jaren tachtig werd er ook al gebruik gemaakt van deze techniek, maar sindsdien is het niet meer gezien in de Formule 1. Dit had te maken met veiligheidsredenen van de FIA.
In 2018 kende Honda een terugkeer in de Formule 1 bij het zusterteam van Red Bull, om vervolgens in 2019 ook te gaan leveren aan het team van Horner. Een jaar later kwamen de Japanners met het nieuws dat ze alweer uit de koningsklasse zullen stappen, per 2021. Vanaf 2022 zal Red Bull dan ook zelf de motoren van Honda in beheer gaan nemen. Er zal dan ook een engine freeze gelden, waardoor de Oostenrijkse renstal de tijd krijgt om alles in orde te maken.