max-verstappen-red-bull-racing-monza-italië-rb21-1 Analyse
Analyse

Doorbraak bij Red Bull geeft Verstappen kansen op deze circuits

max-verstappen-red-bull-racing-monza-italië-rb21-1

Na 2024 hoopten veel volgers op het spannendste seizoen in de Formule 1-historie. Dat is niet gebeurd, maar Max Verstappen heeft wel al drie Grands Prix gewonnen. Red Bull Racing verliet Monza vol optimisme, waarbij de hoofdrolspelers op meer overwinningen hoopten. F1Maximaal.nl bekeek de kalender, en beoordeelt de kansen van Verstappen per weekend.

McLarens dominantie in 2025 is van uitzonderlijke klasse. De constructeurskampioen is regelmatig ongenaakbaar en trekt vooral in de races enorme gaten. In het verleden zijn teams als Williams, Ferrari, Mercedes, Red Bull, en ook McLaren wellicht nog dominanter geweest, maar de omstandigheden maken McLarens overmacht extra opvallend.

De Formule 1 introduceerde dit decennium namelijk regels om dit soort dominantie te vermijden. De sterkste teams krijgen minder tijd om de auto te ontwikkelen in de windtunnel en via CFD-simulaties. Daarnaast komen de andere negen teams steeds dichter bij elkaar te zitten in het laatste jaar onder de huidige reglementen. De rek lijkt er ver uit te zijn bij teams als Ferrari en Mercedes, terwijl McLaren dus een groot gat getrokken heeft. De voorsprong bij de constructeurs bedraagt inmiddels 337 punten.

Doet Red Bull weer mee?

Na veel dominante optredens van McLaren was de zege van Verstappen in Monza dan ook een grote verrassing. Red Bull blonk uit op het snelle circuit, maar hoofdrolspelers van het team spraken van een doorbraak. Laurent Mekies, Max Verstappen, Helmut Marko, en Pierre Waché straalden stuk voor stuk vertrouwen uit en noemden Zandvoort als het weekend waarin een solide basis gevormd werd.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-oscar-piastri-lando-norris-mclaren-monza-italië
Waché mocht in Monza met Verstappen mee naar het podium.

Verstappen bevestigde dat hij een nieuwe basisopstelling gevonden had, waarmee hij beter uit de voeten kon komen, en dacht ook op andere circuits een stap vooruit te kunnen zetten met deze afstelling. Marko gaf aan dat hij Verstappen goede kansen toedicht op meerdere circuits, en de mannen roemden ook de rol van Mekies in het aanpassen van de aanpak in een raceweekend.

Acht kansen, twee zeges?

We hebben zestien Grands Prix gehad tot nu toe. Daarin kwam McLaren twaalf keer als winnaar uit de bus. Van de overige vier races wist Verstappen er drie te winnen. In Japan en beide Italiaanse bestemmingen was hij McLaren de baas. Dat gold overigens ook voor Canada, maar daar eindigde Mercedes-coureur George Russell nog voor de wereldkampioen. Ferrari staat dus nog met lege handen.

Statistisch gezien zou McLaren in de overige acht weekenden dus twee keer naast de winst grijpen. Red Bull mag na Monza echter hopen dat er nog meer in het vat zit. De achtervolgers van McLaren krijgen nog kansen in Azerbeidzjan, Singapore, Austin, Mexico, Brazilië, Las Vegas, Qatar, en Abu Dhabi. Afgelopen jaar wist Verstappen sinds juni ook langere tijd geen races te winnen, maar kwam hij wel bovendrijven in Brazilië en Qatar.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

win max verstappen brazilie 73 sunday brazil2024
Verstappen zette een onvergetelijk optreden neer in Brazilië.

Waar liggen de kansen?

Van de resterende acht circuits, is Singapore vermoedelijk het circuit dat het slechtste bij de RB21 past. Verstappen liet in Monza al weten dat Red Bull dan wel een stap vooruit heeft gezet, maar dat de auto nog altijd niet van langzame bochten en hobbels houdt. Singapore is van de resterende circuits het traagste circuit, en de straten van de stadstaat zijn behoorlijk hobbelig. Sinds 2024 is het circuit wel sneller geworden, maar alsnog zal Verstappen vermoedelijk moeten hopen op een podiumplek.

Las Vegas vormt daar juist een contrast op. Het circuit in de woestijnstad is ook een stratencircuit, maar heeft juist vier lange rechte stukken en nauwelijks bochten. Verstappen had afgelopen jaar in Monza, Bakoe, en Las Vegas het probleem dat hij geen geschikte vleugel had voor deze snelle circuits, maar in 2025 presteerde de achtervleugel juist wél goed in Monza.

Daarnaast is het in de gokstad vooral 's nachts behoorlijk koud. De McLaren houdt van de hitte en kan in de kou niet profiteren van het betere bandenmanagement. In 2024 maakte McLaren dan ook haar slechtste weekend van de afgelopen twaalf maanden mee. Omcirkel Las Vegas dus maar alvast in je kalender: zondag 23 november.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing las vegas 1284571291 wereldkampioen red bull racing 1213
Verstappen werd vorig jaar wereldkampioen in Las Vegas. 

Drie andere mogelijkheden

Daarmee is de andere optie ook al benoemd: Bakoe. In de straten van de hoofdstad van Azerbeidzjan kan Verstappen vermoedelijk weer dezelfde vleugel gebruiken als in Monza. Het is de vraag hoe competitief hij daarmee is, want vorig jaar ging het in Bakoe echter helemaal niet goed. Sergio Pérez maakte juist wel een goed weekend mee en lag op koers richting het podium, totdat hij in de slotfase met Carlos Sainz crashte. De temperatuur zal dit jaar niet verder oplopen dan zo'n 23 graden, wat Verstappen in de kaart speelt.

In Qatar was Verstappen vorig jaar de snelste, terwijl McLaren en Ferrari toen al over betere auto's beschikten. Dat maakt het land in het Midden-Oosten wederom een goede kans voor Verstappen. Dat heeft er vooral mee te maken dat er geen langzame bochten zijn op het circuit in de buurt van Doha. Er zijn wel enkele doordraaiers, maar bocht 6 is de enige bocht waarbij de minimumsnelheid onder de 140 kilometer per uur ligt. Verder rijden de coureurs de hele ronde in de vierde versnelling of hoger.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

qatar lusail red bull racing max verstappen 1 13
Qatar past goed bij Red Bull, op bocht 6 na. 

Circuit of the Americas is de laatste goede kans voor Verstappen. De Limburger presteert sinds 2017 altijd goed in de Verenigde Staten, en won afgelopen jaar nog de sprintrace. De eerste sector is zowel Verstappen als de RB21 op het lijf geschreven. Nadelen in Austin zijn de lange doordraaiers in de tweede helft van de ronde, en de relatief hoge bandenslijtage.

Dan blijven Brazilië, Mexico, en Abu Dhabi over. Het circuit in Brazilië heeft sectoren die goed bij de Red Bull passen, maar het middengedeelte bestaat louter uit langzame doordraaiers. De kans op een zege bij droog weer is daardoor klein. In Abu Dhabi kan Verstappen in de eerste helft van de ronde goed meekomen, maar de laatste sector lijkt ideaal te zijn voor McLaren. Mexico is vanwege de hoogte de grote onbekende. Vermoedelijk kan Red Bull hier een goed resultaat neerzetten, maar met name Las Vegas, Qatar, en Bakoe lijken betere kansen te zijn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws