max verstappen oostenrijk lach viaplay Interviews
Interviews

GT-expert Klien ontzettend blij met Verstappens Nordschleife-race: 'Heeft een ander niveau van talent'

max verstappen oostenrijk lach viaplay

Vanuit de GT-kampioenschappen is het interessant en opmerkelijk dat Max Verstappen zoveel interesse toont in het racen in GT-wagens. Eerder dit jaar was hij al op de Nordschleife te vinden voor een onofficiële testdag, maar ditmaal gaat hij zijn licentie behalen. Hij kan volgend jaar al deelnemen aan de 24 uur van de Nürburgring. Oud-F1-coureur Christian Klien krijgt er een enorme glimlach van.

Klien is een voormalig coureur van Red Bull Racing en kende een korte carrière in de Formule 1. Hij bleef nog een tijdje aan als reservecoureur bij BMW Sauber, maar besloot al gauw zijn carrière in andere autosportklassen voor te zetten. Zo reed hij in de European Le Mans Series, nam hij deel aan het World Endurance Championship, de DTM en spendeerde hij heel wat jaren in de GT World Challenge Europe. Sinds dit seizoen neemt Verstappen.com Racing ook deel aan dat kampioenschap.

Verstappen heeft de laatste maanden veel stappen gezet in het GT-wereldje, waar zijn werk dan ook wordt bewonderd. Met name over de test op de Nordschleife, tussen de Grands Prix van Japan en Imola, werd nog lang nagepraat. 'Het is grappig, want sommige F1-coureurs zijn alleen geïnteresseerd in F1 en daarna zelfs niet in endurance zoals Le Mans en zo', begint Klien in een exclusief gesprek met F1Maximaal.nl. 'Ze focussen zich puur op single-seaters en eigenlijk niks anders.'

Het is duidelijk dat Verstappen niet bij die groep hoort. 'Precies, Max is zo iemand die daar wel veel interesse in heeft', knikt Klien. 'Hij heeft natuurlijk ervaring, hij heeft een paar GT3-auto's. Hij rijdt er telkens in, het is echt superleuk.' Klien praat enthousiast verder over de spectaculaire races die GT-kampioenschappen als de DTM of de GT World Challenge kunnen bieden: 'Het is echt deur-aan-deur racen. De concurrentie is superhoog en het zijn allemaal specialisten daar.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen-nls-nurburgring-lionspeed
Verstappens Porsche Cayman is gereed voor zijn officiële Nordschleife-debuut.

Klien blij voor Verstappen

Zulke kampioenschappen zitten regelmatig vol met fabrieksrijders van merken als Porsche, BMW, en Ferrari. Die coureurs maken veel uren in de auto's van hun fabrikanten, waardoor het niveau ontzettend hoog is, benadrukt Klien. 'Als hij besluit om de Nürburgring of een andere race te doen, zal hij veel plezier hebben', weet de Oostenrijker zeker. 'Heel veel plezier zelfs', lacht hij. 'Vooral op de Nürburgring. Hij heeft daar natuurlijk al in een GT3-auto gereden.' Verstappen is sindsdien onofficiële ronderecordhouder.

Wat men vooral bijzonder vindt, is dat hij instapt en weg kan rijden. 'Dat valt best mee', denkt Klien, die daarmee vooral doelt op Verstappens vaardigheden, die goed bij de auto passen. 'Ik deed dit jaar voor het eerst mee met een 24-uursrace en het was de eerste keer dat ik in een GT3-auto meereed. Tijdens de test valt het sowieso wel mee. In raceomstandigheden is het een beetje gek, want er zijn zoveel verschillende auto's en verschillende niveaus'.

Het doet denken aan de uitspraak van Job van Uitert, die in een Aston Martin GT3 deelnam aan de 24 uur van Spa-Francorchamps in 2024. Hij vond het '24 uur lang botsauto's rijden', omdat je al die fabrieksrijders om de oren krijgt en niemand echt gas terug neemt, ook niet als het regent en donker is. 'Zulke banen beleef je het best in zo'n auto', vervolgt Klien, die wijst naar de circuits die op GT3-kalender staan. 'Het gaat op en neer, er zijn blinde bochten. Het is echt een adrenalineboost', straalt de Oostenrijker.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

dtm-nurburgring-2025-
De Nürburgring is al jaren gastheer van de mooiste GT-races.

Simulatorervaring van Verstappen

Gevraagd of het voor Klien makkelijk was om over te schakelen naar zo'n krachtige GT-wagen, moet hij lachen: 'Max heeft natuurlijk veel ronden gedaan op de simulator. Daarom was hij ook meteen snel. Bij mij duurde dat veel langer, want ik ben te old school voor een simulator!' Klien snapt echter dat het simulatorwerk goed bij Verstappen past. Van een Formule 1-auto naar een GT-wagen schakelen, vereist een andere rijstijl.

'Het duurde bij mij echt een jaar voordat ik competitief was in een GT3-auto', zegt de Oostenrijker. 'Bij hem zal dat anders zijn, want hij rijdt die auto's vrij vaak. Hij heeft een ander niveau van talent dan ik, want hij doet ook zoveel met simracen dat hij weet welke rijstijlen zulke auto's van hem vragen', looft Klien. 'In principe, als je vanuit een single-seater komt, of welke auto dan ook, wil je altijd over de limiet en vraag je te veel van die auto's. Dat is meestal het lastigste om te veranderen aan jezelf.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws