Max Verstappen heeft in Italië een uitstekende kans op zijn derde Grand Prix-zege van 2025. De Nederlander vloog met de snelste ronde ooit naar zijn vijfde poleposition van het seizoen. McLaren moet op de wereldkampioen jagen, maar F1Maximaal.nl voorspelt een herhaling van een eerder weekend waarbij Verstappen in soortgelijke omstandigheden ook aan het langste eind trok.
Verstappen won al zes Grands Prix in Italië. In Imola is hij al sinds 2021 ongeslagen, terwijl hij in Monza op zijn derde zege jaagt. F1Maximaal.nl voorspelt de afloop van de Grand Prix. Deel nu ook jouw voorspelling hier en win mooie prijzen! De winnaar gaat er met een Playseat, ter waarde van 2.500 euro vandoor. Dankzij Bleekemolens Race Planet en StichD: Fuel for Fans zijn er in totaal prijzen te verdienen ter waarde van ruim 4.000 euro.
Vliegende start voor Red Bull
Red Bull kwam op vrijdag opvallend goed uit de startblokken. Het Oostenrijkse team heeft het bijna altijd lastig op de openingsdag van het weekend, maar daar was in Italië geen sprake van. Verstappen was in de eerste vrije training de snelste coureur, totdat Ferrari beide mannen op pad stuurde in een glory run en Carlos Sainz zijn racesimulatie grotendeels opofferde om een goed eindresultaat te pakken. In de tweede vrije training maakte Verstappen ook indruk in de racesimulatie.
Verstappen wees naar twee factoren: Red Bull heeft in Zandvoort veel geleerd over de afstelling. Het team reisde naar Monza af met een andere aanpak, en dat bleek meteen een schot in de roos te zijn. Zelden heeft Verstappen in een raceweekend zo weinig aan de afstelling veranderd, gaf hij zelf aan. De verwachtingen liggen daardoor ook hoger voor de rest van het seizoen, al waarschuwde Verstappen dat langzame bochten en hobbels wel zwakke punten blijven.
Red Bull snijdt weer in de achtervleugel
Daarnaast was Verstappen dankbaar voor het feit dat Red Bull nu wel een specifieke achtervleugel voor Monza had. In 2024 moest het team Italië en Las Vegas opofferen, nadat Sergio Pérez het budget letterlijk en figuurlijk aan gort reed en er niet genoeg geld was onder het budgetplafond voor een Monza-vleugel. Yuki Tsunoda kleurt wat vaker binnen de lijntjes, waardoor Red Bull die luxe nu wél heeft. En dat betaalt zich uit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

In 2024 pakte Red Bull de zaag erbij om de schade enigszins te beperken. Op de bovenstaande foto is de enorme achtervleugel uit 2024 te zien, waar happen uit het bovenste element genomen zijn. Dit jaar nam Red Bull een kleinere achtervleugel mee, maar op onderstaande afbeeldingen is alsnog te zien dat Red Bull toch weer in het materiaal ging snijden. Op de onderste foto is te zien dat het bovenste stuk van de vleugel is verwijderd, goed te zien aan de afgesneden letters van sponsor Oracle.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.


Herhaling van Japan
Verstappen liet pas na de derde vrije training in zijn achtervleugel snijden, met veel succes. De extra topsnelheid leverde de poleposition op, en zal met de hogere topsnelheid ook een voordeel geven in de race. Het scenario na de kwalificatie lijkt schrikbarend veel op de situatie in Japan. De top zes op de startopstelling is volledig identiek: Verstappen start op poleposition, voor Lando Norris, Oscar Piastri, Charles Leclerc, George Russell, en Kimi Antonelli. De gelijkenissen zijn bizar.
Italië is net als Japan een van de weinige circuits in 2025, waar Pirelli geen zachtere banden meenam dan in 2024. Dat zorgt ervoor dat iedereen vrij makkelijk een éénstopper moet kunnen maken, waarbij de meeste toppers op de mediumbanden beginnen, en dan naar de harde banden wisselen. Net als in Japan zal de undercut niet erg krachtig zijn, vooral omdat de bandenslijtage erg laag zal zijn. Ook inhalen is in Italië vaak lastig, omdat de vleugels zo klein zijn dat het DRS-effect veel kleiner is.
Verstappen heeft net als in Japan het geluk dat Norris de voorste McLaren is. De kans is groot dat McLaren wel wat sneller is dan Verstappen, maar het verschil zal vermoedelijk niet groot genoeg zijn. In Japan kwam het Verstappen ook goed uit dat Piastri achter Norris zat, en in Monza zit de agressievere McLaren-coureur ook weer achter zijn teamgenoot. Daarbij speelt het een rol dat Piastri in de huidige situatie geen grote risico's hoeft te nemen.
F1Maximaal.nl voorspelt dan ook dat de top drie net als in Suzuka in de startvolgorde eindigt. Verstappen wordt hierbij geholpen door zijn hogere topsnelheid. Zelfs mét DRS zal de topsnelheid van Norris niet veel hoger liggen dan bij Verstappen, die de binnenkant in de eerste chicane altijd zal kunnen verdedigen, als hij in de Parabolica-bocht zorgt dat hij genoeg snelheid behoudt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Williams komt onder druk te staan (of niet?)
Net als in Japan is de kans groot dat er niet heel veel inhaalacties zijn, al betekent dat niet dat er geen spanning is. De onderlinge verschillen waren in de kwalificatie echter miniem, en dat verkleint de kans op inhaalacties alleen maar meer. Verder staan veel coureurs al in de juiste volgorde qua racesnelheid. Charles Leclerc eindigt dus vierde, voor George Russell en thuisrijder Kimi Antonelli. Net als in Suzuka eindigt de top zes in de startvolgorde volgens de voorspelling van F1Maximaal.nl.
Gabriel Bortoleto is wellicht zelfs sneller dan mede-debutant Kimi Antonelli. Bij een goede start moet Bortoleto de zevende plek kunnen behouden. Fernando Alonso zal een interessantere rol vertolken, want de Aston Martin komt snelheid tekort. Alonso valt dan terug op de Alonso-tactiek: eerst een gat laten vallen en bewust langzaam rijden, om zo te zorgen dat hij snel is aan het einde van zijn stints.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull zal met Yuki Tsunoda zoals zo vaak in de val trappen en de Japanner naar binnen halen voor een undercut, die niet slaagt, omdat hij in verkeer terechtkomt. Dit zorgt ervoor dat Lewis Hamilton achter Alonso terechtkomt. De Brit moet de achtste plek wel kunnen overnemen, terwijl Nico Hülkenberg vanaf P12 een goede kans maakt op het laatste punt.
Williams blijft vermoedelijk puntloos. Sauber kan daardoor verder inlopen, en Aston Martin mag dus ook op punten hopen. Williams komt daardoor verder onder druk te staan in het constructeurskampioenschap. Het Britse team dreigt in de slotfase van het seizoen nog meerdere plekken te verliezen. Of hoopt teambaas James Vowles daar stiekem op?
Vowles zet alles in op 2026 en 2027 en laat het tot frustratie van Carlos Sainz dus gebeuren. Als er één iemand is in de paddock, die puur strategisch denkt en passie en emotie daarbij uit kan schakelen, is het de Williams-teambaas wel. En Vowles zal ook bedacht hebben dat het Williams goed uitkomt als het team na de regelwijziging over meer tijd in de windtunnel beschikt. Een zevende of achtste plek is stiekem dus veel gunstiger dan een vijfde plek in het kampioenschap, aangezien Williams onafhankelijk van het prijzengeld genoeg budget heeft om dit tot het budgetplafond aan te vullen.
Speel mee en win prijzen ter waarde van € 4.000! Laat je voorspelling achter in een reactie onder dit artikel. Nog geen account? Registreer je dan hier.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties