Longruns | Verstappen mag zich grote zorgen maken met flinke achterstand Analyse
Analyse

Longruns | Verstappen mag zich grote zorgen maken met flinke achterstand

Longruns | Verstappen mag zich grote zorgen maken met flinke achterstand

De tweede vrije training geldt altijd als een belangrijke indicatie voor de teams voor het restant van het weekend. In een uurtje tijd werken de coureurs een kwalificatie- en een racesimulatie af. Vooral die racesimulatie is bepalend, aangezien de punten op zondag verdeeld worden. Op basis van de data lijken de zorgen van Max Verstappen meer dan terecht te zijn.

Het is geen unicum dat Verstappen in de vrije training niet meedingt voor de toptijden, maar doorgaans sijpelt het potentieel van de RB20 in handen van de wereldkampioen wel door in de long runs. Na afloop van de tweede vrije training gaf Verstappen, die tijdens zijn racesimulatie door de grindbak reed, al aan dat de long run ook behoorlijk slecht was, en daar lijkt geen woord aan gelogen te zijn op basis van de cijfers.

Norris bloedsnel over een ronde

Lando Norris won in Miami zijn eerste Grand Prix, en dat deed de 24-jarige Brit na als vijfde gestart te zijn, en na lange tijd als nummer zes rond te hebben gereden. De race pace was met de upgrades van de MCL38 wél goed, en daar legde Norris in Imola dan ook weer de focus op. De McLaren-coureur maximaliseerde in Florida zijn kwalificaties niet, en dat gold ook voor de kwalificatiesimulatie in Imola. Voordat we de racesimulaties erbij pakken, nemen we eerst de afgebroken snelle ronde van Norris onder de loep.

Norris was namelijk de enige coureur die kans had om de toptijd van Charles Leclerc te verschalken. De Monegask reed als enige coureur tweemaal een 1:15, terwijl de rest boven de 1:16-grens bleef. Norris was echter in zijn snelle ronde sneller onderweg, maar besloot na een fout in de laatste bocht om geen nieuwe poging te wagen. Daardoor eindigde hij als twaalfde. In de onderstaande tabel zijn de sectortijden vergeleken met de eerste en tweede snelle ronde van Leclerc. Daarbij wordt duidelijk dat Norris na twee sectoren respectievelijk 0,165 en 0,099 seconden sneller was dan Leclerc. Het moge duidelijk zijn: het potentieel over één ronde is aanwezig.

Longruns | Verstappen mag zich grote zorgen maken met flinke achterstand
Tabel 1. Norris was op weg naar de snelste tijd.

Norris versus Leclerc in longruns

Ook voor de race zelf lijken Norris en Leclerc de twee favorieten te zijn. Norris reed zijn afgebroken ronde op zachte banden al vroeg in de sessie, en stapte daarna veel eerder dan de rest over op de longrun. De Brit reed maar liefst vijftien ronden in zijn racesimulatie, en liet hierbij ook goede tijden noteren. Van de vier topteams kozen vijf coureurs voor de mediumbanden, waarbij alleen Leclerc sneller was.

longrun analyse imola 2024
Tabel 2. Norris, Leclerc, en Piastri maken indruk, Red Bull juist niet.

De Ferrari-coureur reed wel minder ronden in zijn racesimulatie, maar de twee jongelingen lijken redelijk aan elkaar gewaagd te zijn. Op de mediumbanden was Sergio Pérez de nummer drie met ruim vier tienden achterstand, voor Carlos Sainz. Van dit vijftal werkte Verstappen de slechtste racesimulatie af. Hierbij zijn de ronden waarbij hij Lewis Hamilton tegenkwam of door de grindbak reed verwijderd, net zoals langzame ronden bij andere coureurs uit de analyse gehaald zijn.

Op de harde band was het Mercedes versus Oscar Piastri. De Australiër beschikt dit weekend ook over de volledige upgrade aan de MCL38 en dat werpt zijn vruchten af. Zijn gemiddelde rondetijd benaderde de rondetijd van Leclerc, weliswaar op ander rubber. De verwachting is dat de coureurs op zondag willen mikken op een éénstopper met mediums en harde banden. Op die harde banden kwam Mercedes niet veel tekort. Hamilton was slechts twee tienden langzamer dan Piastri en Leclerc, terwijl Russell ruim een tiende toegaf op zijn teamgenoot.

Wat kan Verstappen nog?

De kans lijkt groot dat Red Bull Racing de problemen nog enigszins zal kunnen oplossen, en wellicht dat Mercedes ook met wat meer motorvermogen gereden heeft. Het Duitse team kan dus mogelijk nog wel ingehaald worden, maar het gat met Ferrari en McLaren zal lastiger te dichten zijn. Na de openingsdag van het weekend lijken deze twee teams dus de favorieten te zijn, maar wellicht tovert Verstappen nog een konijn uit de hoge hoed.

Tot slot nog even aandacht voor de verrassende nummer drie: Yuki Tsunoda. De Japanner was over één ronde snel, maar had het in de racesimulatie erg lastig, met veel bandendegradatie op de mediumbanden. Daarbij was hij met een gemiddelde van 1:22,0 ruim langzamer dan de toppers.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws