2023-kalender extreem vermoeiend: 'Iedereen loopt richting het einde op het tandvlees' Formule 1
Formule 1

2023-kalender extreem vermoeiend: 'Iedereen loopt richting het einde op het tandvlees'

2023-kalender extreem vermoeiend: 'Iedereen loopt richting het einde op het tandvlees'

Voor komend seizoen zijn er 23 bevestigde races, waarmee de Formule 1 het record aantal races van de afgelopen twee jaar verbreekt. Er ontstond echter kritiek op de duurste kalender ooit. Behalve het hoge bedrag zou er geen rekening zijn gehouden met het milieu, mensenrechten in de landen waar wordt geracet en de werkdruk op medewerkers binnen de koningsklasse.

De sportdirecteur van Sauber, Beat Zehnder, benoemt ten eerste dat onder andere de overnachtingskosten voor medewerkers van de Formule 1 gigantisch duur zijn. 'Laten we Engeland als voorbeeld nemen. We betalen van het ene jaar op het andere 25 procent meer', begint de Zwitser tegenover Auto Motor und Sport. 'Het wordt overal moeilijker. Austin is al volgeboekt voor 2023. We hebben geprobeerd tien extra kamers te boeken in ons hotel. Geen schijn van kans. Alles is al vol.'

Zehnder: 'Kalender had niet duurder gekund'

Komend seizoen zullen er grote afstanden worden afgelegd per vliegtuig. Zo is er bijvoorbeeld begin juni een race in Spanje, waarna er een paar weken later in Canada gereden zal worden en vervolgens is er begin juli weer een race in Europa, namelijk Oostenrijk. Zehnder benoemt dat het vele aantal vluchten een probleem kan worden. 'We hebben bijvoorbeeld problemen om mensen terug te krijgen uit Melbourne. Nog voordat de datum bekend was, waren alle vluchten de dag na de race volgeboekt. En als er dan nog plaatsen vrij zijn, moet je vaak het dubbele betalen', vervolgt de 56-jarige.

Stefano Domenicali, de CEO van de Formule 1, beloofde voor de bekendmaking van de kalender ook dat er rekening zou worden gehouden met de afstanden tussen verschillende Grands Prix. Er zouden dan bijvoorbeeld eerst veel races worden verreden in Europa, dan in Azië, enzovoorts. Echter is dat er uiteindelijk niet van gekomen. 'De kalender had niet veel duurder in elkaar kunnen worden gezet', benoemt Zehnder kritisch.

Hij benadrukt dat de Formule 1 er alles aan heeft gedaan om niet mee te denken met de teams. Met name de lange reizen van bijvoorbeeld Europa naar Amerika kosten erg veel. 'Dit zijn verreweg de duurste vrachtvluchten van het jaar. We betalen bijna een miljoen alleen al aan vrachtkosten', laat Zehnder weten. De teams zijn dan ook gefrustreerd dat ze niet mochten helpen bij het bepalen van de kalender en dat er alleen is nagedacht over het geld van de sport zelf.

Stevenson: 'Het is extreem vermoeiend'

Zehnder benoemt dat zeker de triple-headers zwaar zullen zijn en dan voornamelijk de laatste, met een race in de Verenigde Staten, Mexico en Brazilië. En vermoeiend is niet het enige, want ook logistiek is het problematisch. 'Dat zagen we al in 2021, toen mist in Mexico het strakke schema verstoorde', legt de sportdirecteur uit. 'Dat is daar altijd een gevaar. Bovendien zit Mexico zo hoog dat je de vliegtuigen niet helemaal kunt inpakken. Het is een logistieke uitdaging.'

De laatste jaren is er veel veranderd, waardoor ook de Triple Header in Europa een probleem zal worden. 'Vroeger reisden we in één week van Barcelona naar Monaco, maar de reis vanaf Imola is een stuk langer', vertelt Zehnder. 'Bovendien gaat het opstellen en afbreken in Monaco altijd gepaard met chaos. De Europese triple-headers vind ik daarom slechter dan die in Amerika. Dat baart me echt zorgen.'

Ook Andy Stevenson, teammanager bij Aston Martin, kijkt zonder al te veel plezier naar de nieuwe kalender. Hij sluit zich dan ook aan bij de Zwitser. 'Het is extreem vermoeiend voor onze monteurs', verklaart hij. 'Als het om de derde race op rij gaat, kun je niet dezelfde prestaties verwachten als de eerste. Zeker aan het einde van het seizoen loopt iedereen op het tandvlees', concludeert Stevenson.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws