Enkele regels op de schop voor 2023: wat verandert er voor het aanstaande F1-seizoen? Formule 1
Formule 1

Enkele regels op de schop voor 2023: wat verandert er voor het aanstaande F1-seizoen?

Enkele regels op de schop voor 2023: wat verandert er voor het aanstaande F1-seizoen?

De Formule 1 werd in 2022 onderworpen aan een zeer grote reglementswijziging en ook in 2023 zullen er enkele aanpassingen worden gedaan aan de sport zoals we deze kennen. De technische reglementen voor het nieuwe seizoen blijven nagenoeg gelijk, dus de bolides van de teams zullen veelal een evolutie zijn van de 2022-auto. Niet alleen op technisch gebied zullen er enkele veranderingen zijn, maar ook in de opmaak van de Grand Prix-weekenden gaan er aanpassingen plaatsvinden. F1Maximaal bereidt u alvast goed voor op het aankomende Formule 1-seizoen.

De FIA had gehoopt dat de nieuwe reglementen ervoor zouden zorgen dat de coureurs een stuk beter konden volgen en dat het veld een stuk dichter naar elkaar toe zou schuiven. De reglementen hebben voor vijftig procent effect gehad als er naar deze twee punten gekeken wordt, aangezien één team dominant was en maar zeven coureurs op het podium stonden. Bovendien zorgden de nieuwe technische reglementen ook voor voldoende problemen gedurende het jaar. Daarom besloot de FIA al voor de zomerstop om veranderingen door te voeren voor het aankomende jaar. Ook na de zomerstop zag de FIA nog voldoende punten waarop verbeterd kon worden.

Aerodynamische aanpassingen om porpoising tegen te gaan

In de eerste seizoenshelft was porpoising vaak nog onderwerp van gesprek, maar na de zomerstop leek het fenomeen alleen nog zeer sporadisch op te treden. Ondanks dat de teams dus bovenop het probleem wisten te duiken, besloot de FIA na de klachten tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan in te grijpen. Nadat Lewis Hamilton met rugklachten uit zijn Mercedes-bolide stapte, zag het bestuursorgaan dat het ook een veiligheidskwestie was. Daar waren enkele teams, waaronder Red Bull Racing, het niet mee eens, maar de FIA had al besloten om de vloeren omhoog te laten zetten.

In eerste instantie wilde de FIA de vloeren met 25 millimeter laten verhogen, maar in overleg met de teams worden de vloeren in 2023 met vijftien millimeter verhoogd. Door de vloeren te verhogen kunnen de teams niet meer op zoek naar de maximale hoeveelheid downforce, maar wordt er tegelijkertijd voorkomen dat de luchtstroom 'stallt' (volledig verdwijnt), red.) onder de auto, waardoor de downforce verdwijnt. Dit maakt dat de auto weer naar boven komt en dan weer naar beneden gezogen wordt door het opnieuw op gang komen van de kuchtstroom, de luchtstroom dan weer 'stallt' zodra de auto opnieuw te laag komt, etc., waardoor deze dus gaat stuiteren. Tegelijkertijd wordt het smalste punt van de diffuser ook verwijd. Dit wordt ook gedaan om porpoising tegen te gaan en bovendien komen er meer accurate sensoren onder de vloer om de verticale oscillaties te kunnen meten.

Vanaf de Grand Prix van België werd er al met deze sensoren gewerkt. Als een bolide niet onder de maximale verticale oscillatie kon blijven dan moest de vloer omhoog. De meeste teams hebben tijdens de resterende raceweekenden al preventief de vloeren omhoog gezet en er werd gespeculeerd dat het ervoor zorgde dat vooral het team van Ferrari er hinder van ondervond. Na de zomerstop was de snelheid immers volledig weg bij de Italiaanse renstal. Red Bull, dat sowieso al amper last had van porpoising, had het minste last van de verandering die de FIA doorvoerde.

Voor Lewis Hamilton voelde de Grand Prix van Azerbeidzjan aan als een hele nare achtbaan. 
Voor Lewis Hamilton voelde de Grand Prix van Azerbeidzjan aan als een hele nare achtbaan. 

Minimumgewicht gaat omlaag

Waar de vloeren in de Formule 1 omhoog zullen gaan, gaat het minimumgewicht van de bolides juist omlaag. Afgelopen seizoen werd deze juist extra verhoogd voordat het seizoen was begonnen omdat de meeste teams ver boven het minimumgewicht zaten. Vooral Red Bull moest gedurende het seizoen flink wat gewicht uit de auto zien te halen om zo het gat naar Ferrari te dichten. Bovendien was Max Verstappen niet heel erg blij met zijn te zware RB18. Hij ervoer namelijk heel erg veel onderstuur en dat is niet iets wat de regerend wereldkampioen prefereert. Toen het gewicht eenmaal grotendeels uit de auto was, werd Verstappen steeds sterker en dat hielp hem richting zijn tweede wereldtitel.

Omdat de meeste teams nu rond het minimumgewicht zitten, kan deze maatstaf dan ook weer verder worden verlaagd. Voor het seizoen eenmaal onderweg was moesten de Formule 1-bolides minimaal 798 kilogram wegen. Frédéric Vasseur, de teambaas die de overstap van Alfa Romeo naar Ferrari gaat maken, was daar op zijn zachtst gezegd niet heel blij mee. Alfa Romeo zat juist al op het minimumgewicht en de Fransman vond het vreemd dat het andere teams niet lukte. Voor aankomend seizoen gaat het minimumgewicht een hele twee kilogram omlaag. Dat klinkt niet als veel, maar Red Bull won ongeveer drie tienden nadat ze tien kilogram waren kwijtgeraakt. Twee kilogram levert dus zeker wat tijd op voor de teams.

Verdere veiligheidsmaatregelen, minder creativiteit en minder gesjoemel

Na de crash van Zhou Guanyu op Silverstone zullen er aanpassingen worden gedaan aan de roll bar. Deze brak in de huiveringwekkende crash van de Chinees af, waardoor de halo het enige was wat het leven van de coureur nog wist te redden. Het onderdeel moet zwaardere belastingen kunnen weerstaan en een impact van 15G met de grond kunnen opvangen. Naast het feit dat de roll bar wordt verstevigd om de veiligheid van de coureurs te waarborgen, zullen ook de achteruitkijkspiegels worden aangepast. Deze worden groter gemaakt om zo de dode hoek achter de Formule 1-auto’s te verkleinen.

Naast het feit dat de FIA ervoor moet zorgen dat de veiligheid gewaarborgd blijft, wil het natuurlijk ook de creativiteit van de teams stimuleren. Desondanks zijn er wel beperkende maatregelen getroffen door het bestuursorgaan. Het team van Mercedes bracht naar de Grand Prix van Canada een speciale voorvleugel. Er zaten verschillende flapjes op de voorvleugel van de Duitse renstal en hierdoor zou deze meer downforce genereren. In eerste instantie werd dit nog legaal verklaard, maar voor het aankomende seizoen is deze innovatie niet meer toegestaan.

Na meerdere problemen met de brandstoftemperatuur tijdens het Formule 1-seizoen van 2022, heeft de FIA besloten om ook op dit gebied een regelwijziging aan te brengen. Terwijl de brandstoftemperatuur in 2022 niet kouder mocht zijn dan twintig graden Celsius, mag de temperatuur vanaf 2023 niet meer dan tien graden Celcius onder de omgevingstemperatuur zijn. Bij koud weer geldt een minimale temperatuur van tien graden Celsius. De omgevingstemperatuur wordt een uur voor een oefensessie of drie uur voor de race opgemeten door de FIA.

FIA verheldert regels omtrent gridstraffen

De FIA zorgde gedurende het 2022-seizoen ook weer voor voldoende verwarring. Zo was er tijdens de Grand Prix van Italië een groot fiasco rondom de startgrid. Niemand, behalve Verstappen, wist te vertellen waar een ieder nou zou starten tijdens de race. De FIA besloot daarop te reageren en om de regels enigszins te simplificeren. Dat slechts één iemand precies wist waar hij zou starten voor de race was natuurlijk niet iets waar het bestuursorgaan nou heel erg tevreden mee kon zijn. Toch laat het zien dat Verstappen de regels van de Formule 1 goed kent.

Voor gridstraffen van vijftien plaatsen of minder zullen coureurs eerst een tijdelijke startpositie toegewezen krijgen die gelijk is aan hun kwalificatieresultaat plus de gridstraf. Als dit ertoe leidt dat meerdere coureurs op dezelfde tijdelijke positie staan, dan wordt de volgorde bepaald op basis van de tijden in de kwalificatie. In dat geval behoudt de coureur met de langzaamste tijd zijn tijdelijke positie en komen de coureurs met snellere tijden voor hem te staan. Daarna zullen coureurs zonder gridstraffen de nog niet-bezette startposities krijgen toegewezen in volgorde van hun resultaat in de kwalificatie. Coureurs met een gridstraf van meer dan vijftien plaatsen sluiten achteraan aan en worden dan ook op de bovenstaande manier ingedeeld.

Max Verstappen moest zijn weg naar voren vinden op Monza, maar hij wist tenminste waar hij startte. 
Max Verstappen moest zijn weg naar voren vinden op Monza, maar hij wist tenminste waar hij startte. 

Meer sprintraces en nieuw experiment tijdens de kwalificatie

In 2021 begonnen de sprintraces als een experiment en werden er drie verreden. Afgelopen seizoen zou het al worden uitgebreid naar zes, maar dat leverde veel tegenstand op vanuit de teams waardoor er in 2022 opnieuw drie sprintraceweekenden waren. Aankomend seizoen worden er dan wel echt zes verreden. De Grands Prix van Azerbeidzjan, Oostenrijk, België, Qatar, de Verenigde Staten en Brazilië gaan allemaal de boeken in als sprintraceweekenden. Hiermee hoopt de FIA natuurlijk het spektakel gedurende de Grand Prix-weekenden te verhogen. Het puntensysteem blijft voorlopig hetzelfde.

Aankomend seizoen zullen twee kwalificatiesessies op de schop gaan. Deze zullen in het teken staan van een nieuw experiment. De FIA wil met drie verschillende bandencompounds gaan rijden gedurende Q1, Q2 en Q3. Dit betekent dat coureurs in het eerste deel moeten rijden met de hards, in het tweede deel met de mediums en dat de top-tien in Q3 hun kunsten mogen vertonen op de softs. Hierdoor krijgen de teams ook minder softs mee gedurende een weekend en wordt het aantal hards en mediums juist verhoogd. Voorlopig blijft het bij een experiment, maar de kans is aanwezig dat het in de komende jaren geïmplementeerd gaat worden op de zaterdag, of vrijdag als het een sprintraceweekend is.

Geen onaangekondigde politieke statements meer

De laatste regel die de Formule 1 heeft gewijzigd, betreft de politieke statements die coureurs maken door middel van helmdesigns en t-shirts. Deze worden niet direct verboden, maar de FIA wil graag van tevoren hun goedkeuring geven over een dergelijk politiek statement. Coureurs als Hamilton en Sebastian Vettel maken frequent een politiek statement en de FIA kan dus van geluk spreken dat het één doelwit minder heeft voor het aankomende seizoen, aangezien Vettel natuurlijk met pensioen gaat. De keuze van de FIA heeft echter wel op flink wat kritiek kunnen rekenen. Men is namelijk van mening dat de coureurs ‘gemuilkorfd’ worden en dat dit een flinke stap achteruit is voor een sport die juist vooruit wil kijken.

Opnieuw voldoende wijzigingen dus in de Formule 1. Deze zijn natuurlijk niet zo groot als de reglementswijziging van afgelopen seizoen, maar de teams moeten weer enkele dingen zien te navigeren. Daarnaast heeft de FIA geprobeerd te zorgen voor enkele verduidelijkingen en moet ook de veiligheid van de coureurs beter gewaarborgd worden. Toch kan niet elke regelverandering rekenen op evenveel steun. Het feit dat coureurs nu eerst langs de FIA moeten om een politiek statement te kunnen maken, en mogelijk dus het statement niet mogen maken, heeft voor gefronste wenkbrauwen gezorgd. Het is in ieder geval wachten of de regelveranderingen hun gewenste effect hebben.

2 claps
2 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws