Alonso bestelde Newey-auto: 'Ik hoopte nog op een korting, maar helaas' Formule 1
Formule 1

Alonso bestelde Newey-auto: 'Ik hoopte nog op een korting, maar helaas'

Alonso bestelde Newey-auto: 'Ik hoopte nog op een korting, maar helaas'

Fernando Alonso is dit seizoen met acht podiumplekken een van de grote verrassingen in de Formule 1. Aston Martin schoot in 2023 uit de startblokken, met zes podiumnoteringen voor de Spanjaard in de eerste acht weekenden, en in Brazilië mocht Alonso wederom een beker ophalen. Alonso ging bij een interview met GQ Magazine in op zijn huidige situatie en de voorbeeldfunctie van oud-rivaal Lewis Hamilton.

Na een frustrerende periode bij McLaren kondigde Alonso in 2018 aan dat hij in 2019 niet meer van de partij zou zijn. 'Ik dacht dat ik klaar was. Ik dacht er niet over na om terug te keren naar de Formule 1, maar ik hield de deur nog op een kier, vanwege de nieuwe reglementen en deze nieuwe generatie grondeffect-auto's', vertelt de Aston Martin-coureur. 'Ik dacht dat dit misschien interessant kon worden, dus terwijl ik in andere raceklassen reed en met andere projecten bezig was, keek ik altijd naar wat de Formule 1 deed.'

Volle prijs betaald voor Newey-auto

Na een afwezigheid van twee jaar, keerde Alonso in 2021 weer terug bij Alpine. 'Ik weet nog tijdens de pandemie, dat ik thuis zat, en ik mijn opties voor het komende jaar overwoog nadat het World Endurance Championship eindigde. Ik vond dat alleen de Formule 1 er echt goed voor stond. Andere categorieën hadden een gebrek aan sponsoren en races werden geschrapt, terwijl de Formule 1 ook tijdens de pandemie nog sterk bleef. Toen besloot ik voor de ultieme uitdaging te gaan, namelijk terugkeren naar de Formule 1 en proberen om opnieuw competitief te zijn.'

Hoewel Alonso niet al te lang bij Alpine bleef hangen, gunt hij ze wel het beste, aangezien hij bij het team in Enstone zijn twee wereldtitels pakte. 'Ideaal gezien zou Aston Martin winnen en Alpine tweede worden', zegt de Spanjaard, die als Aston Martin-coureur ook maar meteen een Aston Martin Valkyrie, ontworpen door Adrian Newey, bestelde. 'Ik hoopte nog op een korting! Ik besprak alle details qua specificatie, en toen wachtte ik op wat de korting zou zijn, maar er was geen korting', lacht Alonso, die dus ruim drie miljoen euro moest neerleggen voor de auto.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

130658_46b1930705a3076dbb261552331efdb9
Deze Aston Martin Valkyrie staat straks bij Alonso in de garage.

Alonso ziet Hamilton als voorbeeld

In 2007 kreeg Alonso nog een 22-jarige debuterende Hamilton als teamgenoot bij McLaren. De onderlinge strijd leverde spektakel en controverse op, waarna Alonso na slechts één jaar alweer terugkeerde naar Renault. Inmiddels kan de 42-jarige beter met mede-veteraan Hamilton door één deur. 'We hebben andere persoonlijkheden en motivaties. Lewis heeft de focus altijd heel goed bewaard, en is competitief gebleven in periodes waarin hij misschien niet zo'n competitief materiaal had. Die periodes waren er niet veel, maar hij presteerde wel altijd op hoog niveau', oordeelt Alonso.

Daar is 2023 een goed voorbeeld van, vindt de Spanjaard .'Nu heeft hij niet de beste auto, aangezien Red Bull Racing domineert, maar hij vecht wel altijd. Hij jaagt nog op Pérez voor de tweede plek in het kampioenschap en hij geeft nooit op. Het motiveert ons allemaal om te zien hoe gedreven Lewis blijft nadat hij al zoveel titels gewonnen heeft.' Zelf is Alonso ook nog niet van plan om zijn helm aan de wilgen te hangen. 'Ik zou graag die 33e zege pakken. Ik voel me nog fris en snel, en ik geniet van de reis met Aston Martin. Ik ben gemotiveerd, en het is nog geen tijd om met pensioen te gaan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws