Bij The Race wordt melding gemaakt van het feit dat Alpine in gesprek is met mogelijke nieuwe Formule 1-teams. Het is al een tijdje duidelijk dat de Franse renstal geen plek heeft om haar junioren te stallen, met een nieuwkomer in de sport zou dit probleem opgelost kunnen worden. Zodoende zet het team van Esteban Ocon en Fernando Alonso vermoedelijk in op teams die zich in de komende jaren aansluiten bij de F1-grid.
Uitvoerend directeur Marcin Budkowski meldde in gesprek met het Britse autosportmedium dat Alpine gesprekken gevoerd heeft met geïnteresseerde partijen. 'Die zijn er zeker', bevestigt de topman die soms aangehaald wordt als de Poolse Adrian Newey. 'Sommige geïnteresseerden hebben dit publiekelijk laten weten en zich de afgelopen jaren in de pers gemeld, maar van sommigen weet ook niemand het.'
'Het is een geweldige sport en daarom is de interesse in de Formule 1 breed. Hopelijk wordt het een duurzamere sport en wellicht zelfs een winstgevende middels het budgetplafond en het verbeterde prijzengeld', droomt de Alpine-manager. Vanwege de positieve financiële wijzigingen in de koningsklasse is een verlengde termijn in de sport een stuk waarschijnlijker, hoewel het instapbedrag van 200 miljoen dollar (circa 171 miljoen euro, red.) blijft bestaan.
Eerder gaf Alpine-CEO Laurent Rossi al aan dat Alpine zeker open zou staan voor een samenwerking met een van de andere spelers op de grid, maar dat ze niet actief op zoek gingen naar een partner. Binnen de sport zijn ze dit dus ook niet gaan doen, maar buiten de sport aast de Franse equipe dus blijkbaar wel op een mogelijke samenwerking. Dit kan bijvoorbeeld gepaard gaan met het leveren van motoren.
Alpine op zoek naar plek voor coureurs én data
Er zitten namelijk twee grote voordelen vast aan een klanten- en/of juniorenteam. Ten eerste kan je je junioren kwijt in de sport. Red Bull Racing doet dit middels AlphaTauri, Ferrari gebruikt hier Alfa Romeo en Haas voor. Voor Mercedes vormt Williams tot op zekere hoogte dit team. Het plaatsen van een junior kan voordelen opleveren in het afnemen van onderdelen, wat klantenteams doorgaans bij de grotere renstallen doen.
Daarnaast biedt een ander team in de sport dat met hetzelfde materiaal rijdt een rijke bron aan data. McLaren, Aston Martin, Williams én Mercedes rijden met een Mercedes-krachtbron. Zodoende verzamelen zij vier keer meer data dan Renault, dat enkel Alpine heeft rijden met een Franse motor. Lukt het Alpine om een klantenteam te strikken dan staat dat ze toe om te optimaliseren in de instellingen van de motor.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties