AMuS analyseert: Hamilton gemiddeld twee tienden sneller dan Verstappen Formule 1
Formule 1

AMuS analyseert: Hamilton gemiddeld twee tienden sneller dan Verstappen

AMuS analyseert: Hamilton gemiddeld twee tienden sneller dan Verstappen

De eerste vrije trainingen lijken het kleine verschil tussen Red Bull Racing en Mercedes te benadrukken. Dat is de hoofdconclusie uit de analyse van Auto, Motor und Sport. Mercedes begon goed en had in de eerste vrije training een gat van negen tienden op de eerste Red Bull, die van Max Verstappen. In de tweede vrije training leek het gat al wat nauwer en kwam Sergio Perez na wat aanpassingen aan de afstelling zelfs bovenaan de tijdschermen te staan.

Zelfs in de longruns lijken Verstappen en Lewis Hamilton opnieuw af te gaan op een onderling gevecht. 'Daarbij kan Red Bull rekenen op steun van een sterk ogende Perez, terwijl het Mercedes-duo door minstens vijf auto's gescheiden zal zijn dankzij een gridstraf voor Valtteri Bottas. Dat hoeft geen handicap te zijn', schrijft AMuS. Maar steun is minder vanzelfsprekend dan voor hun Oostenrijkse concurrenten.

Nieuwe afstelling brengt Red Bull dichterbij en twee-stopper verwacht

In de ochtendtraining leek Mercedes dominant. Met een verschil van negen tienden van een seconde leek Red Bull ver weg. In VT2 leek het gat grotendeels gedicht. Sportief directeur Helmut Marko verklaart: 'Onze auto is moeilijk te tunen. We hadden 's ochtends geen grip, vooral niet in de langzame bochten. Daarna hebben we de opstelling opnieuw opgebouwd en werkten de maatregelen.' De Oostenrijker is van mening dat bandenslijtage op zondag doorslaggevend kan zijn. 'De medium en zachte compounds degraderen ongelooflijk snel. We verwachten twee stops. Wie beter met de banden omgaat, zal zondag voorop lopen.'

Mercedes en Red Bull opnieuw dicht bij elkaar

De race in Austin lijkt volgens het Duitse medium opnieuw een hevig gevecht te gaan worden in de titelstrijd tussen de regerend wereldkampioen en de Nederlandse uitdager. 'Zowel over één ronde als in de longruns. Hamilton is gemiddeld twee tienden sneller dan Verstappen in zijn racesimulatie, maar de wereldkampioen verdeelde zijn medium endurance run over twee delen van elk zes en vier ronden. Zijn WK-tegenstander deed elf ronden achter elkaar. Beide long runs moeten dus ongeveer hetzelfde worden geëvalueerd.'

Wel moet hierbij gezegd worden dat Hamilton in de tweede vrije training met een handicap reed. 'We hebben na de ochtend een paar wijzigingen aan de auto aangebracht. Daarna was ik er niet meer zo blij mee. De snelheid was nog steeds goed, maar nu moeten we in de data kijken om te zien waarom we terrein verloren aan de anderen.' meldt de Brit zelf. Hoofdingenieur Andrew Shovlin vermoedt dat ze de auto verkeerd hebben afgesteld op de weersomstandigheden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws