Anderson: 'Ferrari redt het alleen als ze in Q3 competitief worden' Formule 1
Formule 1

Anderson: 'Ferrari redt het alleen als ze in Q3 competitief worden'

Anderson: 'Ferrari redt het alleen als ze in Q3 competitief worden'

Voormalig ontwerper Gary Anderson kan maar één conclusie trekken uit het Oostenrijkse raceweekend: Ferrari heeft vooral op motorisch gebied geleden. Volgens hem zijn de problemen een gevolg van de route die de Italianen zelf hebben uitgestippeld zonder de FIA daarbij op de hoogte te brengen.

'Als puntje bij paaltje komt, komen de meeste problemen volgens mij vanuit de power unit. Ferrari blijkt echt achteruit te zijn gegaan', constateert Anderson. Het team ging redelijk goed op vrijdag en ook redelijk aardig in de wedstrijd. 'Dan is het chassis misschien niet zo goed als de Mercedes maar de problemen zitten duidelijk niet alleen daar.'

'Waarschijnlijk zijn ze in de realiteit het derde beste team.' Leclerc reed een zeer strakke wedstrijd vindt hij maar dat vertekent wel het beeld. 'Ze liggen echt niet ver voor het middenveld. Het gaat er om wie het het beste doet op zondag.'

Ferrari moet verschil op zaterdag kunnen maken

Niet alleen spreekt Anderson van een teruggevallen Ferrari maar ook van toegenomen concurrentie. 'Racing Point gaat erg goed. Renault is een twijfelpunt maar McLaren heeft echt verdraaid goed werk afgeleverd. Ferrari redt het alleen als ze een manier vinden om in de derde kwalificatiesessie competitief te worden.' Daarbij doelt de Brit op de zogeheten party modes die Mercedes, Honda en Ferrari vorig jaar veelvuldig inzetten om extra kans te maken op de pole positie.

Anderson beschrijft de problemen bij Ferrari als een dubbele klap die het team nu moet verwerken. 'Dit krijg je als je maximaal focust op één ontwerprichting wat misschien grijs gebied is.' DAS valt volgens hem in hetzelfde schuitje, al heeft Mercedes volgens hem meer de FIA geconsulteerd. 'Daardoor kregen ze groen licht. Bij Ferrari dachten ze dat het goed zou gaan.'

'Ik kon niet geloven dat Ferrari dit zou doen'

De Brit stond eerst aan Ferrari's kant. 'Ik kon niet geloven dat een team zo hoog als Ferrari buiten de geschreven regels zou gaan. Ze gingen op zichzelf een lange weg af. Het team vond meer vermogen maar dat was niet de bedoeling van de regels. De inmiddels verdwenen Italiaanse motorontwikkeling uit 2019 gaf het team veel voordelen op de rechte stukken.

'Als ze het niet in papierwerk hadden verstopt, had iedereen gewoon gezegd: foei, stoute jongens. Niet meer doen maar we hebben er vrede mee en gaan verder.' Ferrari heeft de huidige situatie aan zichzelf te danken, meent hij. (Foto: Ferrari F1 Media)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws