Aston Martin-ingenieur ziet betere kwalificatie: 'We hebben een sterk DRS-effect nu' Formule 1
Formule 1

Aston Martin-ingenieur ziet betere kwalificatie: 'We hebben een sterk DRS-effect nu'

Aston Martin-ingenieur ziet betere kwalificatie: 'We hebben een sterk DRS-effect nu'

De start van het huidige F1-seizoen lijkt voor Aston Martin wel bijna het tegenovergestelde van de start van het 2023-seizoen. Waar vorig jaar de kwalificatie iets moeizamer ging en de groene bolide het vooral in de race goed deed, haalden ze nu vooral tijdens de kwalificatiesessies goede resultaten. Dit zou vooral komen door de efficiëntie van de DRS.

Na de eerste twee races van 2024 is er al iets van een rangorde zichtbaar. Red Bull Racing loopt voor, gevolgd door Ferrari met daarachter Mercedes, McLaren en Aston Martin. Daarmee neemt Ferrari nu dus in zekere zin de rol over die vorig jaar van Aston Martin was weggelegd als snelste achtervolger van Red Bull. In de kwalificaties presteerde de AMR23 niet geweldig, maar in de race wist Fernando Alonso regelmatig richting een podium te rijden, mede door het goed managen van de banden. In de eerste twee races met de AMR24 was hier echter nog geen sprake van.

In Bahrein en Saoedi-Arabië lijkt Aston Martin vooralsnog effectiever te zijn op een vliegende ronde dan op een langere afstand zoals tijdens de race. Alonso gaf zelf ook al aan dat zijn renstal echt aan de slag moet om de race pace te verbeteren. ‘We zijn als team altijd sterker geweest in de race, terwijl de kwalificatie voor ons juist wat lastiger was’, zegt performance engineer Tom McCullough tegen de Italiaanse tak van Motorsport.com. ‘De kenmerken van deze auto zijn vanuit aerodynamisch oogpunt erg anders en we proberen daar nu het beste van te maken’, benadrukt hij.

Kwalificatie mogelijk beter vanwege DRS

De renstal weet zelf eigenlijk niet helemaal zeker waarom de AMR24 zo effectief is in de kwalificatie, terwijl ze in de race juist meer worstelen met de race pace. Een van de mogelijke verklaringen is het werk dat er verricht is om de DRS te verbeteren. ‘De effectiviteit van de DRS is erg belangrijk tijdens de kwalificatie, vooral in Saoedi-Arabië’, geeft McCullough aan. ‘We hebben gekeken naar het verschil in DRS tijdens de kwalificatie in 2023 en in 2024, met vrijwel identieke windrichting en windsnelheid.’ Het verschil tussen de twee noemt de Brit opmerkelijk. ‘We hebben veel tijd gewonnen, maar we willen de bolide blijven verbeteren en dichterbij de top komen.’

Vorig jaar liep Aston Martin ondanks de snelle wagen nog vrij ver achter op Red Bull, mede vanwege het DRS-effect. ‘De efficiëntie van de auto en van het DRS-effect zijn aspecten waar we vorig jaar heel hard aan hebben gewerkt’, zegt McCullough. ‘Dat was een doel van ons. En nogmaals, dit is een van de redenen waarom we sterk waren in de kwalificatie’, benadrukt hij nog maar eens. ‘We hebben een zeer sterk DRS-effect nu met de AMR24. Er zijn in Jeddah drie DRS-zones, wat betekent dat we veel rondetijdwinst konden pakken’, sluit hij ondanks enkele vraagtekens rondom de bolide toch positief af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws