Boordradio's Saoedi-Arabië | Verstappen: 'Leclercs lichten werken niet..' Formule 1
Formule 1

Boordradio's Saoedi-Arabië | Verstappen: 'Leclercs lichten werken niet..'

Boordradio's Saoedi-Arabië | Verstappen: 'Leclercs lichten werken niet..'

Tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië lieten de Formule 1-coureurs geregeld van zich horen over de boordradio. In een turbulente tweede Grand Prix van 2022 meldden veel heren zich bij de teams over technische problemen, concurrenten en strategieën. Dit leverde interessante, bijzondere en grappige boordradio's op. F1Maximaal.nl zet op een rijtje wat opviel tijdens de Grand Prix op Jeddah Corniche Circuit.

Alle coureurs kwamen de eerste ronde op het nauwe straatcircuit goed door, maar niet iedereen startte even verdienstelijk. Alfa Romeo had in Bahrein al te maken met problemen met de koppeling, waardoor Valtteri Bottas en Guanyu Zhou bij de start veel posities verloren. In Saoedi-Arabië was het voor de Chinees weer raak: 'Shit man, weer hetzelfde probleem!', meldde hij in de eerste seconden van de wedstrijd.

Lewis Hamilton, startend van P15 na de gridstraf van Daniel Ricciardo, kende tot aan de race een dramaweekend, en leek ook aan het begin van de race het geluk niet aan zijn zijde te hebben. Al vroeg hoorden we de zevenvoudig wereldkampioen klagen. Hij was de wedstrijd gestart op de harde band, zoals alleen Nico Hülkenberg en Kevin Magnussen ook deden. 'Ik heb totaal geen grip op deze banden..', zo luidde zijn analyse na vijf ronden.

Ferrari en Red Bull laten strategie doorschemeren

Max Verstappen wist bij de start Carlos Sainz te passeren, en de volgende klant voor de Nederlander was dus Charles Leclerc. In de zevende ronde had hij een gat van iets meer dan een seconde naar de Monegask en viel hem iets op aan de Ferrari. 'Leclercs lichten aan de achterkant van de auto werken niet', meldde hij ingenieur Gianpiero Lambiase. De ingenieur herhaalde het en vroeg of hij het juist verstaan had. 'Ze werken niet.'

Bij Leclerc aan boord werd goed nieuws gemeld. Hoewel hij Sergio Pérez nog steeds voor zich had, leek het of Leclerc geen last zou gaan krijgen van Verstappen over de hele race-afstand. Ferrari kon geen longruns verrijden gedurende de vrije trainingen, maar merkte al vroeg in de race dat het met de degradatie wel goed zat. 'We gaan voor plan A en onze degradatie ligt lager dan die van Red Bull', vertelde de ingenieur van Leclerc. 'We gaan voor plan B', werd vervolgens bij Sainz gemeld.

Ocon en Alonso maken het elkaar lastig

In het eerste half uur van de race waren het vooral Esteban Ocon en Fernando Alonso die voor spektakel zorgden. Het was de Fransman die lang voorlag, en agressief verdedigde tegen zijn teamgenoot. Na enkele pogingen lukte het Alonso dan toch om er langs te komen, waarna Ocon weer pogingen deed. 'Oké maat, behoud deze positie, alsjeblieft', verzocht zijn team hem. Niet veel later was Bottas hem voorbij.

Stratencircuits bieden veel spektakel. De muren komen op de coureurs af en dat betekent dat er met regelmaat safety cars aan te pas komen. Zo ook na ronde 17. Het was Nicholas Latifi die de tweede uitvaller van de avond werd - Yuki Tsunoda startte de race niet vanwege motorproblemen. Latifi: 'Ik weet niet wat er daar gebeurde. **** man', aldus de Canadees, die zijn Williams in de muur parkeerde. 'Ik maak het prima.'

Sainz wil P3 van Pérez

Het incident van de Williams-coureur kwam voor Pérez op het verkeerde moment. Hij had nét verse banden gehaald, Leclerc niet. De Ferrari-jongeling mocht dit nu doen onder een safety car, wat de Mexicaan P1 kostte. Bij het uitkomen van de pitstraat kwam Sainz Pérez tegen. 'Hij drukte me van het circuit', stelde de Madrileen. 'Achter de safety car mag je niet zomaar iemand van het circuit forceren. Hier moet de wedstrijdleiding naar kijken.'

Niet veel later kwam zijn team bij hem terug: 'Het incident ligt bij de stewards.' Sainz nam geen genoegen met dit antwoord: 'Nee, als we de race zo herstarten moeten de posities omgewisseld zijn. Het is onacceptabel dat dit zo lang duurt. Het is heel makkelijk: ze kunnen gewoon zien wie er voor lag bij de uitgang van de pitstraat onder de safety car.' Hij kreeg zijn zin: de wedstrijdleiding bekeek het incident niet voordat de safety car de pitstraat weer inreed, maar Red Bull adviseerde Pérez om de positie terug te geven.

Verstappen jaagt op Leclerc

Nadat vrijwel het hele veld overgestapt was naar de harde band werd het tijd om naar de actie op het circuit te kijken, er kwamen immers geen pitstops meer aan. Verstappen probeerde Leclerc onder het vergrootglas van de wedstrijdleiding te leggen door een overtreding te melden die hij zijn rivaal zag maken: 'Leclerc ging over de witte lijn heen bij de ingang van de pitstraat.'

Er werd niets met de opmerking van de Nederlander gedaan, die vervolgens wel extra informatie geboden werd door Lambiase. 'Zijn (Leclercs, red.) rondetijden komen allemaal uit die eerste sector - bocht zeven, acht, negen en tien.' Met andere woorden: als je zorgt dat je er in die sector goed bij zit, zou je in de andere twee sectoren op hem in kunnen lopen. Elke keer dat Verstappen dichterbij kwam, zette Leclerc weer aan in die eerste sector.

Red Bull kon het gat naar de Monegask dus niet dichten, en vroeg Verstappen de druk niet op te voeren. Wanneer Leclerc tegen het einde van de race geen bandenleven meer over had, zouden ze nog een aanval pogen, gaf Verstappens ingenieur vrij: 'Laten we het rustig aan doen in de snelle bochten. We pakken Leclerc later in de race nog wel. Laat hem zijn banden opbranden.'

Technische malheur slaat toe bij Ricciardo

Richting het einde van de race nam de wedstrijd nog een onverwachte wending. Allereerst zagen we Alonso, die een uitstekende race kende, traag terugrijden naar de pitstraat. Hij verloor motorvermogen en zijn Alpine moest de laatste meters de pitstraat ingeduwd worden. Ook bij Ricciardo ging het fout: 'Ik heb een probleem. Ik heb geen vermogen en ik kan ook niet accelereren.' De McLaren-coureur keerde eveneens te voet terug naar de garage.

Hamilton ongelukkig

Omdat de twee auto's de pitstraat blokkeerden, werd de pitstraat tijdens de virtuele safety car gesloten. Hamilton was de enige coureur die nog van banden moest wisselen, en kon dit dus niet doen. 'Ik kan niet afremmen.. Shit, te laat!', riep de zevenvoudig wereldkampioen balend toen hij zijn W13 de pitstraat niet inkreeg. 'Zitten we in de problemen? Hoe zitten we qua strategie?', vroeg hij later aan zijn team.

'Het ligt eraan hoe dit afloopt, maar laten we onze focus behouden', benadrukte ingenieur Peter Bonnington. Het team hoopte nog dat tegen het einde van de safety car de auto's weggewerkt zouden zijn, en Hamilton alsnog een relatief gunstige pitstop kon maken. Het mocht niet baten, de virtuele safety car werd opgeheven voordat Hamilton aan het einde van de ronde was. 'We gaan de pitstraat in zodra deze open is.'

Terwijl Hamilton tijdelijk buiten de punten viel, hadden Verstappen en Leclerc het met elkaar aan de stok. 'Hij ging wéér over de lijn..', klaagde de Limburger over de Ferrari. 'Rustig aan, laat dit aan ons over, maat. Houd je hoofd erbij', werd hem geadviseerd. Precies dat deed Verstappen. Hij vocht ronde na ronde met zijn rivaal en wist vlak voor het einde van de race de Ferrari te passeren op het rechte stuk. Het leverde hem zijn eerste zege van 2022 op.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws