Boordradio's zaterdag GP Singapore | Russell kreeg heldere taak: 'Laat Verstappen er niet langs!' Formule 1
Formule 1

Boordradio's zaterdag GP Singapore | Russell kreeg heldere taak: 'Laat Verstappen er niet langs!'

Boordradio's zaterdag GP Singapore | Russell kreeg heldere taak: 'Laat Verstappen er niet langs!'

Lando Norris pakte op zaterdag de poleposition in Singapore, maar het lukte Max Verstappen om P2 te pakken. De Nederlander voelde zich een stuk beter in de auto op zaterdag, en dat liet hij dan ook over de boordradio horen. Vanaf de derde vrije training leek het soepeler te gaan met de RB20, maar er reden wel wat auto's in de weg. Er is weer genoeg gezegd over de boordradio, en dus zet F1Maximaal.nl de leukste boordradio's voor je op een rijtje.

Aan het begin van de derde vrije training was het rustig op de baan en kwam Fernando Alonso, die het rijk voor zich alleen had, vrijwel niemand tegen. In de eerste bocht zat er echter wel iemand. Een varaan zat op het warme asfalt en leek zich daar wel prima te voelen. Hij was dan ook niet van plan om aan de kant te gaan. 'Er is ons verteld dat de baan nu clear is', vertelde de ingenieur van Alonso. 'Nou, hij zit nog steeds in het midden van de baan', antwoordde de Spanjaard. Vervolgens werd de sessie geneutraliseerd zodat de marshalls de varaan van de baan konden jagen. Het duurde even, maar uiteindelijk was het beestje weg.

Met nog 45 minuten op de klok werd de sessie hervat. Nu waren er wel wat meer auto's op de baan te vinden. Oscar Piastri was een van de eerste rijders die aan een snelle run begon. 'De balans is veel beter dan gisteren', liet de Australiër weten. Hij was niet de enige met positieve woorden over de auto. Verstappen was ook al bezig met wat snelle runs en zette op dat moment de eerste tijd neer. 'Iedereen rijdt de hele tijd in de weg', mopperde hij eerst. 'Maar de auto is wel een stuk beter dan gisteren', gaf de drievoudig wereldkampioen aan. Ook uit zijn runs die volgden leek de auto veel stabieler te zijn.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen rb20 red bull racing singapore zaterdag 1624
Verstappen kon beter door een deur met zijn bolide dan op vrijdag.

Mercedes checkt even of het goed gaat bij Russell

Mercedes had daarentegen een vrij rommelige derde vrije training. Lewis Hamilton liet in VT2 al weten weinig met de auto te kunnen, en het ging bij George Russell ook niet echt van een leien dakje. De Brit had eerst een verzoekje: 'Ik heb een ander setje handschoenen nodig bij de volgende stop', klonk hij. Na een stop voor tevens een nieuwe set banden ging hij aan de slag met wat kwalificatieruns. Hij was wel verbaasd dat er niet veel mensen bezig waren met een kwalificatiesimulatie. 'Ik vind het apart dat nog niemand een kwalificatierun aan het doen is', zei hij. 'Max deed zojuist een 30,5', kreeg hij als antwoord.

Russell kende zelf vervolgens een momentje tijdens zijn run. 'Gaat alles goed?' vroeg ingenieur Marcus Dudley. 'Ja, nou ja, buiten het feit dat ik even rechtdoor ging wel!' liet de Mercedes-coureur weten. Ook bij Mercedes dus een aantal balansproblemen. Het ging bij Red Bull stukken beter, maar Verstappen had nog wel een opmerking voor de pitmuur, met iets wat ze nog even moesten bekijken. 'Elke keer wanneer ik maximaal instuur verlies ik de auto', gaf de Nederlander aan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Boordradio's zaterdag GP Singapore | Russell kreeg heldere taak: 'Laat Verstappen er niet langs!'
Russell vroeg om een nieuw setje handschoenen en om een stabielere auto.

Verstappen laat duidelijk horen dat hij van zijn gas afging

Na de progressie van Red Bull tijdens de derde vrije training, kon het team voorzichtig optimistisch de kwalificatie ingaan. Bij Mercedes was dat net iets anders. Naar het idee van Russell waren er veel dingen veranderd in een paar uur tijd. 'Ik heb echt totaal geen fucking grip, maat', zei hij tegen zijn ingenieur. 'Het is compleet anders dan tijdens VT3. De banden voelen zo anders aan', klaagde hij. 'Ik heb het echt lastig hier. Ik heb geen idee waar alle grip heen is gegaan sinds de vrije training', vervolgde hij. Het lukte Russell echter wel om naar Q3 te komen, waarin hij P4 pakte.

Verstappen was snel onderweg in de laatste sessie van de kwalificatie, maar zijn tijd werd verwijderd omdat Carlos Sainz crashte. Er was eerst een dubbele gele vlag, en later een rode vlag, omdat de auto van de Spanjaard van de baan getild moest worden. 'Ik weet niet of dat door koude banden kwam, vuile lucht, of... Big snap', liet de Ferrari-coureur weten, die zich verontschuldigde bij zijn monteurs. 'Waarom werd mijn rondetijd verwijderd?' wilde Verstappen vervolgens weten. 'Ik kwam over de streep voordat het rood was', zei hij. 'We kijken ernaar, Max', antwoordde Lambiase. 'Ik ging van mijn gas af! Ik kon de auto pas heel laat zien.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Boordradio's zaterdag GP Singapore | Russell kreeg heldere taak: 'Laat Verstappen er niet langs!'
Sainz parkeerde zijn auto in de muur in Q3 en veroorzaakte een rode vlag.

Norris gaat ervandoor met de poleposition

Lambiase laat echter weten dat alles in orde is, en Verstappen niet under investigation is. 'Geen zorgen, Max, alles is oké', aldus de ingenieur. Het duurde even voordat de auto van Sainz uit de laatste bocht was gehaald. Vervolgens bleven alle coureurs wachten in de pitbox tot de laatste paar minuten, en hadden ze tijd voor één run. 'Je moet misschien wat werk verrichten tijdens je out lap', liet Lambiase horen. 'Je bedoelt dat ik auto's in moet halen?' vroeg Verstappen. 'Yep', bevestigde de ingenieur.

Mercedes zag dat Verstappen aan begon te dringen bij Russell, die voor de Nederlander reed. 'Laat Verstappen er niet langs!' verzocht de pitmuur aan de Brit. Op dat moment was Verstappen al voorbij Russell. Hij verbeterde zijn tijd wel, maar kwam als tweede over de streep. Het verschil met Norris was twee tienden. 'Dat is pole', zei de McLaren-ingenieur tegen de polesitter. 'Ja, goed gedaan. Dat was een lastig rondje, erg lastig. Maar goed gedaan iedereen', reageerde Norris, die op zondag het veld naar de eerste bocht mag leiden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws