Brundle ziet FIA beslissing maken: 'Daar besloten dat Verstappen titel zou winnen' Formule 1
Formule 1

Brundle ziet FIA beslissing maken: 'Daar besloten dat Verstappen titel zou winnen'

Brundle ziet FIA beslissing maken: 'Daar besloten dat Verstappen titel zou winnen'

Martin Brundle is van mening dat er achteraf gezien een rode vlag had moeten komen voor de crash van Nicolas Latifi. De analist begrijpt echter ook dat de wedstrijdleiding op dat moment met verschillende factoren rekening moet houden en kan zich vinden in de keuzes die gemaakt zijn. Echter kwam met die keuze ook de beslissing om Max Verstappen kampioen te maken, en niet Lewis Hamilton. De flexibele interpretatie van het reglement heeft Hamilton de titel gekost.

De analist opent in zijn eigen column door te stellen dat een rode vlag beter was geweest. 'Achteraf gezien had dit een rode vlag moeten zijn, zodat iedereen kon resetten, de baan kon worden vrijgemaakt en we een rechtstreeks kampioenschapsduel zouden hebben op bijpassende banden vanuit een staande start. Dat zou echter de standaard zetten voor meer rode vlaggen in de toekomst. Zoals mogelijk had kunnen gebeuren in Azerbeidzjan, willen we geen race, en dus een kampioenschap, eindigen met de auto's die stil in de pitlane staan ​​opgesteld.'

De Brit begrijpt dat de wedstrijdleider zijn handen vol had op het moment dat de beslissing genomen moest worden. 'Er zijn iets minder dan 1500 woorden in de sportreglementen die de volledige safety car-procedure definiëren, inclusief het doorlaten van auto's. Ondertussen moet de wedstrijdleider het incident op de baan managen met veiligheid als prioriteit, zich bezighouden met de lobby vanaf de pitmuur van teams die willen controleren wat er daarna gebeurt of om erachter te komen of ze zichzelf van een ronde achterstand kunnen ontdoen, de auto's die nog in de race zijn bij elkaar krijgen en zo snel mogelijk de race hervatten. Deze regeling is lang geleden ingevoerd om ervoor te zorgen dat de auto's die op een ronde achterstand rijden de strijd om de leiding niet in de weg zouden zitten.'

Niemand wil finishen achter safety car

Hoewel de analist begrijpt dat niemand zit te wachten op een finish achter de veiligheidsauto, is er wel een procedure. 'Niemand wil een safety car finish zien voor een GP, ​​maar er is een procedure opgesteld waarbij de safety car in de laatste ronde naar de pitstraat kan gaan en de race dus zonder dat er nog ingehaald kan worden afgevlagd. Op die manier is er gewoon het normale beeld van finishende bolides in plaats van dat een wegauto met knipperende lampen als eerst over de streep komt en lijkt te winnen.'

Ontdoen van achterstand

Dat de auto's die op een ronde achterstand stonden zich daar nog niet van mochten ontdoen tot de baan vrij was begrijpt Brundle wel. 'Masi wilde begrijpelijkerwijs de op een ronde achterstand rijdende auto's niet vrijgeven totdat de baan vrij was van de gecrashte auto, een bergingsvoertuig en mensen. De laatste twee aspecten zullen terecht voor altijd gevoelige onderwerpen blijven in de autosport. Het is niet zwart-wit of het veilig genoeg wordt geacht om de auto's die op een ronde achterstand staan zich daarvan te laten ontdoen.

'Natuurlijk betekent een safety car altijd een ongeluk, puin op de baan of zware regen, maar de reglementen zeggen 'sommige auto's met een ronde achterstand' en niet 'alle'. Geef de advocaten een seintje, want alleen de vijf belangrijkste auto's werden er tussenuit gehaald om Verstappen direct achter en zelfs naast Hamilton te zetten voor de laatste ronde. Mercedes zal voor altijd het gevoel hebben dat de laatste ronde achter de safety car verreden had moeten worden', zo stelt hij dat de formatie onder leiding van Toto Wolff zich altijd bestolen zal blijven voelen.

Verstappen snelt naar wereldtitel na groene vlag

Nadat de race dus weer werd hervat was het Verstappen die daarmee het voordeel in handen kreeg en de titel kreeg aangereikt, stelt Brundle. 'Max remde super laat en nam sensationeel de leiding in de vernieuwde bocht vijf en slingerde zich vervolgens een weg over het rechte stuk om zich te verdedigen tegen de aanval van Lewis op hem, ondanks zijn versleten harde banden. Max zou normaal gesproken door de stewards zijn gewaarschuwd voor het slingeren, maar het kon hem niet schelen, het was de laatste ronde en hij hield gewoon de binnenkant vast op het volgende lange rechte stuk richting bocht negen. Gezien de layout van de baan zou er vanaf daar niet meer ingehaald worden tot aan de finish.'

De analist kan dan ook begrijpen dat het team van Mercedes het zal voelen alsof hen de wereldtitel is ontnomen. 'Wat er zojuist was gebeurd, was een flexibele interpretatie van die 1500 woorden, die een scenario creëerde waarin absoluut werd besloten dat Verstappen op een nieuwe set zachte banden, nadat Red Bull een nieuwe pitstop had gemaakt en niets te verliezen had, wereldkampioen zou worden in plaats van Hamilton. Ik ga hier geen enkele beschuldiging uiten dat er sprake was van opzet in die beslissingen en acties, omdat ik in dat opzicht geen enkel bewijs of verwachting heb, en jullie hebben toch allemaal een besluit genomen. Ik kan begrijpen waarom Mercedes en team Hamilton zich gekwetst voelen, net zoals Red Bull zou hebben gevoeld als de race achter de safety car zou zijn geëindigd.'

De bookmakers hebben al voorspeld wie er wereldkampioen gaat worden in 2022. Voorlopig heeft Hamilton de voorkeur. Check de odds.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws