Chandhok analyseert: 'Het voordeel ligt na bocht 1 al bij Verstappen' Formule 1
Formule 1

Chandhok analyseert: 'Het voordeel ligt na bocht 1 al bij Verstappen'

Chandhok analyseert: 'Het voordeel ligt na bocht 1 al bij Verstappen'

Zoals we elk weekend van Karun Chandhok gewend zijn, biedt hij ook na de eerste vrije training in Hongarije weer inzicht over de snelle ronden van de topcoureurs. Op de Hungaroring legt hij de ronden van Max Verstappen en Lewis Hamilton naast elkaar. De Brit moest circa twee tienden toegeven ten opzichte van zijn Nederlandse titelconcurrent en de Sky Sports F1-analist legt uit waar die tijd gewonnen werd.

Hij duikt er meteen in: 'In bocht 1 rijden ze allebei een mooie lijn maar ligt het voordeel meteen bij Verstappen.' Dit voordeel was voornamelijk afkomstig van dat Hamilton een wijdere lijn reed bij de apex. In bocht 2 al namen de heren voor het eerst verschillende lijnen. 'Verstappen gebruikt daar het volledige asfalt, terwijl Hamilton hem iets krapper neemt. Daarom komt Hamilton bij bocht 3 beter uit.' Toch is het bij het aansnijden van bocht 4 de Limburger die voor ligt.

Allebei de heren gaan met veel commitment de vierde knik in en rijden de snelle rechter doordraaier die daarop volgt min of meer dezelfde lijn. Dan komen de Red Bull Racing-ster en zijn Mercedes-tegenpool bij de chicane aan. 'Hamilton gebruikt daar veel meer kerb dan Verstappen. Bij de linker-rechter-combinatie die daarop volgt (we zitten inmiddels in bocht 10 en 11, red.), neemt Verstappen weer meer asfalt bij de exit.'

Problemen in sector drie voor Verstappen én Hamilton

De heren rijden de laatste sector in met een drietal aan vrij trage bochten. Eerst een scherpe rechterbocht, gevolgd door een wijde linker en wijde rechter draai. 'Kijk naar de handen van Hamilton. Hij klaagde over een gebrek aan grip aan de voorkant, waardoor hij daar tijd laat liggen. De laatste paar bochten hebben ze daarnaast ook moeite met de banden.'

De zachte bandensets slijten snel en dat betekent dat ze minder grip hebben ten opzichte van het begin van de sessie. Daarnaast moeten de coureurs de banden ook op de juiste temperatuur zien te houden. Door de slijtage wordt het lastig om de ronde strak af te sluiten. 'Hamilton krijgt daardoor onderstuur en we zien dat bij Verstappen bij de exit ook een beetje', concludeert Chandhok, die ziet dat het rubber een significante rol speelt in de laatste sector.

Advertentie: Blixem670e is nu weer leverbaar. Een volledig in Nederland gebouwde elektrische sloep waarmee tot wel 12 uur gevaren kan worden. Klik hier voor de details.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws