Viaplay-analisten Tom Coronel en Ho-Pin Tung vinden dat Sergio Pérez erg dom is geweest door de laatste vier minuten van Q2 in de kwalificatie voor de Grand Prix van Las Vegas niet meer naar buiten te gaan. Volgens Coronel moet hij zichzelf aan gaan kijken in de spiegel en zeggen dat het een heel domme beslissing was. Tung vult aan dat het op snel evoluerende banen belangrijk is om op het laatste moment een goede ronde te doen.
Pérez moest in de kwalificatie op vrijdagavond genoegen nemen met P12. Vier minuten voor het einde van Q2 ging de Mexicaan naar binnen en kwam hij niet meer de baan op, maar andere coureurs waren nog wel buiten en konden profiteren van de evoluerende baan. Omdat het circuit steeds beter werd, gingen ze sneller en duwden ze Pérez buiten de top tien. Volgens de Viaplay-analisten is het jammer dat Pérez de kans niet meer heeft gepakt om nog een run te doen in de slotfase van Q2. 'Hij kon dus nog naar buiten', zegt Coronel in de nabeschouwing van Viaplay. Of het een verkeerde keuze was? 'Ja, die auto zou het moeten kunnen. Hij was te vroeg op de baan, en die runs had hij moeten sparen tot het einde', oordeelt de Dakar-coureur.
Daar sluit Tung zich bij aan. 'Hij heeft twee rondes gedaan, maar te vroeg in de sessies. Dit is het type circuit dat steeds beter wordt en snel evolueert', zegt Tung. 'De laatste ronde telt. Het enige dat ik kan bedenken is dat ze opzettelijk weinig brandstof in de tank hadden.' Tung vermoedt dus dat Pérez geen andere keuze had dan naar binnen gaan. 'Het is gewoon een verkeerde strategie', gaat Coronel verder. 'Dit is vaker bij hem voorgekomen. Ga dan zitten met je engineer wanneer je het moet doen en wanneer niet. Hij moet voor de spiegel gaan staan en zeggen: dit is mijn hele leven al zo. Het was een heel domme beslissing. Gewoon klaar. Als je niet als laatste op de baan bent terwijl je weet dat de baan beter wordt, dat weten ze daar ook. Dan is het je eigen domme fout.'
Tekst gaat verder onder de foto

Tung: 'Dit is op zo'n baan gewoon niet slim om te doen'
Pérez heeft in overleg met zijn engineer dus de beslissing gemaakt om niet meer naar buiten te gaan in die laatste paar minuten. Lewis Hamilton deed dat wel, en staat nu boven Pérez. Weliswaar redde de Mercedes-coureur Q3 ook niet. 'Het is inderdaad een beslissing samen met de engineer. Het is altijd een risico dat je een gele vlag hebt', vertelt Tung. 'Sommige coureurs willen een vrije ronde hebben. Dit is op zo'n baan niet slim om te doen.' Pérez heeft wel het voordeel dat de auto's voor hem een mindere pace hebben dan de RB19. Mercedes was langzamer in de longruns, en Williams ook. Het lijkt erop dat Pérez, Carlos Sainz, met zijn gridstraf van tien plekken, en Hamilton, allemaal een inhaalrace moeten gaan rijden op zaterdagavond. 'DIe moeten met zijn drieën naar voren zien te beuken', zegt Coronel. 'Op een gegeven moment krijg je daar wel van die DRS-treintjes en dan zit je muurvast.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties