De vuurzeeën in de geschiedenis van de Formule 1

De vuurzeeën in de geschiedenis van de Formule 1

De crash van Romain Grosjean herinnerde ons er aan hoe veilig de Formule 1 is geworden. Verschillende crashes in de geschiedenis van de sport zorgden uiteindelijk voor de levensreddende veranderingen van de bolides. F1Maximaal duikt de geschiedenisboeken van de sport in en zet de meest spraakmakende en belangrijke vuurzee-crashes op een rij.

Let op: de video's in dit artikel kunnen als schokkend worden ervaren.

Imola 1989 - de crash die vele levens heeft gered

Schokkende beelden in de vierde ronde van de Grand Prix van Imola 1989. Gerhard Berger knalt in de Tamburello, waar vijf jaar later Ayrton Senna verongelukte, op hoge snelheid tegen de muur, waarna zijn bolide in de fik vliegt. De reden? Een opengereten brandstoftank. Wonder boven wonder heeft Berger slechts enkele brandwonden en overleeft hij het ongeluk. Het was misschien wel de belangrijkste crash in de geschiedenis van de Formule 1: de reglementen omtrent de brandstoftank werden gewijzigd en héél veilig gemaakt.

Een brandstoftank mocht vanaf dat moment nooit meer openscheuren tijdens een crash. Per ingaan van de nieuwe regels moet elk team de brandstof in een soort zak bewaren, die omringd is door kevlar-vezels. Als kers op de taart wordt de zak in een extreem sterke constructie gelegd, waardoor er wel iets heel geks moet gebeuren voordat een brandstoftank nog kan ontploffen. Deze constructie is sinds 1999 verplicht in de Formule 1-bolides.

Monaco 1967 - Fatale crash met enorme vuurzee

Hoewel de Formule 1 vandaag de dag erg veilig genoemd mag worden, was dat in de jaren zestig van de vorige eeuw wel anders. Tijdens de Grand Prix van Monaco van 1967 sloeg het noodlot toe voor Lorenzo Bandini. De Ferrari-coureur verloor de macht over het stuur en knalde in de omheining, die destijds nog bestond uit strobalen. Bandini raakte buiten bewustzijn en mede door de stro ontstond er een flinke ontploffing. Hoewel de marshalls de coureur nog uit de vlammenzee konden redden, overleed hij drie dagen later aan zijn verwondingen. Direct werden de strobalen als omheining verboden en vervangen door 'normale' vangrails.

Monza 1978 - Gevangen in een brandende auto

Een enorme crash op het hogesnelheidscircuit in Italië. Ronnie Peterson is het slachtoffer van een megacrash waar zo'n tien coureur bij betrokken zijn. Riccardo Patrese wordt meermaals als de veroorzaker genoemd, door zijn onverwachtse manoeuvre op het circuit. Peterson en James Hunt raken elkaar door deze actie, waardoor eerstgenoemde de muur in knalt. De auto vliegt in brand en schuift nog terug naar het asfalt, maar Peterson zit gevangen in de vlammenzee. Hunt, Clay Regazzoni en Patrick Depailler kunnen de coureur uiteindelijk uit zijn bolide trekken, waarna hij wordt overgebracht naar het ziekenhuis. Daar blijkt dat hij een aantal breuken in beide benen heeft. In de daaropvolgende nacht overlijdt Peterson aan vetembolieën, ontstaan door zijn beenverwondingen, die snel zijn organen bereikten. Achteraf werd gesteld dat Petersons leven gered had kunnen worden als hij op het circuit direct hulp kreeg van de medici. Hun aandacht ging echter vooral uit naar Brambilla, die bij de crash een wiel op zijn hoofd kreeg.

Argentinië 1996 - 'Diniz in de oven!'

Aan het einde van de jaren negentig zijn de Formule 1-bolides al een stuk veiliger. Dit ondervindt ook Pedro Diniz, die zonder verwondingen weg kan lopen van een opmerkelijke crash. Na een pitstop staat de brandstofklep nog open, waardoor er benzine over zijn banden lekt. Doordat Diniz spint, ontbrandt de benzine op de banden. De coureur belandt in de grindbak en kan zonder problemen uitstappen. The Sun kon wel lachen om het voorval: een dag later publiceerde het nieuwsmedium een foto van de crash, met als krantenkop 'Diniz in de oven!'

Nürburgring 1976 - Niki Lauda

Waarschijnlijk de bekendste crash in de geschiedenis van de Formule 1. Niki Lauda crasht hard op de Nürburgring, waarna zijn Ferrari in brand vliegt. Lauda zit secondenlang vast in de vuurzee voordat een aantal coureurs zijn riem los kunnen krijgen. Wonder boven wonder overleeft de coureur het ongeluk en zes weken later kruipt hij, met brandwonden en al, weer achter het stuur om het seizoen af te maken.



Plaats reactie

666

0 reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Listige Verstappen helpt Team Redline-teamgenoot aan simrace-overwinning

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Update II | Promotor GP Monaco spreekt geruchten tegen, race gaat 'gewoon' door

Opnieuw dreigt er een ontregeld seizoen voor de Formule 1. De Grand Prix van Australië is in 2021 al verschoven naar november...

F1 in het kort | Mercedes hengelt talentvolle Deen binnen voor juniorenprogramma

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Mazepin stellig: 'Dat Russen anders worden behandeld, verbaast me niet'

Nikita Mazepin zal komend seizoen als enige Rus uitkomen in de Formule 1. Vitaly Petrov, Daniil Kvyat en Sergey Sirotkin ging...

Schumacher waarschuwt Vettel: 'Er zijn nog enkele tekorten binnen Aston Martin'

Ralf Schumacher is blij dat Sebastian Vettel een overstap heeft kunnen maken naar Aston Martin. De voormalig Formule 1-coureu...

Het tragische leven van Pedro Rodriguez, Mexico's eerste Formule 1-racewinnaar

Sergio Perez is na zijn adembenemende overwinning in de Formule 1 de absolute trots van Mexico. Maar lang voordat Perez zijn...

Norris kijkt uit naar komst Ricciardo: 'Maar hij zal niet tienden sneller zijn dan Sainz'

Lando Norris kijkt uit naar de komst van Daniel Ricciardo naar McLaren. Daarmee is Ricciardo de tweede teamgenoot van Norris...

Sainz erkent wereldvorm Leclerc: 'Ik moet het tegen één van de sterkste coureurs in de F1 opnemen'

Carlos Sainz verwacht niet dat hij een gemakkelijke tijd zal krijgen bij Scuderia Ferrari. Nu Charles Leclerc het team nageno...

Wolff hoopt dat Russell fouten af gaat leren: 'Dat komt alleen door routine en ervaring'

Toto Wolff is van mening dat George Russell niet meer aan zijn snelheid hoeft te werken, maar aan het wegwerken van zijn fout...

Albers: 'Door Russells invalbeurt dacht de Daimler-CEO: wat is hier aan de hand?'

Christijan Albers is van mening dat Lewis Hamilton de dupe is van zijn eigen strategie in de contractonderhandelingen. De voo...

Lees meer

Net binnen

Waarom Kallenius en Wolff in Ineos een goede toevoeging aan Mercedes zagen

Ola Kallenius, de CEO van Daimler, heeft aangegeven dat hij samen met Toto Wolff de keuze heeft gemaakt om Ineos als derde in...

Tost: 'COVID-19 heeft de ogen van de teams geopend'

Franz Tost denkt dat de coronavirus-crisis een doorslaggevende rol gespeeld heeft in de perspectieven van Formule 1-teams. Lo...

F1 in het kort | Mercedes hengelt talentvolle Deen binnen voor juniorenprogramma

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Albers: 'Door Russells invalbeurt dacht de Daimler-CEO: wat is hier aan de hand?'

Christijan Albers is van mening dat Lewis Hamilton de dupe is van zijn eigen strategie in de contractonderhandelingen. De voo...

Ondertussen in de F1 | Listige Verstappen helpt Team Redline-teamgenoot aan simrace-overwinning

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Lees meer
Volg live de GP van Bahrein
-->