Max Verstappen en Red Bull Racing kenden een dramatische vrijdag op de Hungaroring en dat terwijl de Oostenrijkse renstal dit weekend nieuwe upgrades heeft meegebracht. De Nederlander heeft vermoedelijk weer een ommekeer, zoals hij die dit jaar wel vaker heeft gehad, nodig op de zaterdag, want hij maakte op Michael Schmidt een radeloze indruk. Zowel de korte als de lange runs zagen er allesbehalve veelbelovend uit.
Wie de naam van Verstappen wilde vinden op de tijdenlijst moet ditmaal ver naar beneden scrollen, want de Red Bull-coureur kwam niet verder dan P14 in VT2. De 27-jarige Limburger, die een dag eerder nog bevestigde volgend jaar bij Red Bull te blijven, had het niet naar zijn zin in de RB21. Dat blijkt ook wel uit de pace in zowel de korte als de langere runs. Dat zag ook Schmidt, die de 'val' van Verstappen zelfs als het 'belangrijkste onderwerp' van de eerste dag in Hongarije bestempelt.
'De wereldkampioen reed rond op een plek waarop hij ruim negen jaar geleden voor het laatst rondreed bij Toro Rosso. Hij was veertiende op de zachte banden en twaalfde op de mediumband. In beide gevallen was hij langzamer dan teamgenoot Yuki Tsunoda', geeft de Duitse journalist in zijn analyse voor Auto, Motor, und Sport aan hoe dramatisch de eerste dag in Hongarije was voor Verstappen.
En daar bleef het ook niet bij. De problemen zijn namelijk nog veel groter. 'Verstappen klaagde zowel in zijn snelle ronde als tijdens de long runs. Hij zei: de auto is niet te besturen. Ik kan geen balans vinden. Het voelt alsof ik op ijs rijd. Wat is er aan de hand? De Nederlander klonk nog nooit zo radeloos. En in die racesimulatie was hij gemiddeld bijna een seconde per ronde langzamer dan het team van McLaren. Ook Ferrari en Mercedes waren duidelijk sneller.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Waarschuwing en afwezige Marko
Alsof de rampdag nog niet compleet was, kreeg de viervoudig wereldkampioen ook nog een waarschuwing voor een opmerkelijk incident in diezelfde tweede oefensessie. 'Verstappen had een handdoek uit de auto gegooid bij het uitkomen van bocht drie. Hij kwam er vanaf met een waarschuwing. De stewards oordeelden dat er sprake was van verzachtende omstandigheden, omdat de handdoek ook tussen de pedalen had kunnen komen, wat tot een ongeluk had kunnen leiden. Daarnaast gooide hij de handdoek ook zo ver mogelijk naar rechts', vat Schmidt de situatie samen.
Dat men bij Red Bull bepaald niet blij is met het verloop van de eerste dag in Hongarije blijkt ook wel uit het feit dat Helmut Marko zich na de trainingen niet meldde bij de journalisten. 'Hij was niet beschikbaar om een verklaring te geven. Boze tongen spraken zelfs van een spreekverbod', zegt Schmidt. 'Maar misschien dook de man uit Graz enkel onder vanwege het teleurstellende resultaat. Dit resultaat is zelfs nog pijnlijker omdat Red Bull opnieuw een update mee heeft gebracht. Deze lijken tot nog toe geen effect te hebben gehad.'
Is McLaren te kloppen?
Bij McLaren ging het daarentegen opnieuw zeer voortvarend. In beide sessies eindigden Lando Norris en Oscar Piastri bovenaan en vooral in VT2 was de voorsprong op de concurrentie over één ronde aanzienlijk. Schmidt denkt dan ook dat het haast onmogelijk is om McLaren dit weekend te verslaan. 'Dat kan alleen als ze door bliksem worden getroffen. De concurrentie werd eenvoudig verslagen en dat op beide compounds.'
'Op de mediumband was McLaren vijf tienden sneller dan Ferrari en op de zachte band was het beeld nagenoeg hetzelfde', stelt Schmidt, die Ferrari als de belangrijkste uitdager van de koploper in het constructeurskampioenschap lijkt te zien. Er was echter ook bemoedigend nieuws voor de Italiaanse renstal. 'In de lange runs toonde McLaren zijn superioriteit nog niet en (Charles, red.) Leclerc kan tevreden zijn over zijn eigen racesimulatie. Hij legde zeven ronden af met een gemiddelde tijd van 1:22,213 minuten. Norris was maar nipt sneller met een tijd van 1:22,132 minuten', aldus Schmidt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties