FIA deelde gedragscode met F1-coureurs voor seizoensopener in Bahrein Formule 1
Formule 1

FIA deelde gedragscode met F1-coureurs voor seizoensopener in Bahrein

FIA deelde gedragscode met F1-coureurs voor seizoensopener in Bahrein

De FIA heeft in 2022 een gedragscode geïntroduceerd bij de coureurs. Dat geeft Auto, Motor und Sport vrij. In 2021 ontstond er veel twijfel over wat er nou wel en niet toegestaan was op het circuit. Om deze twijfel in de kiem te smoren kwam de FIA met een document van twee pagina's waarin uitgelegd wordt wat wel en wat niet toegestaan is op de baan.

Max Verstappen en Lewis Hamilton waren regelmatig het gesprek van de dag in het vorige Formule 1-seizoen, met acties van weerszijden die door de tegenpartij bekritiseerd werden. Ook Sergio Pérez, Lando Norris en Charles Leclerc benadrukten echter regelmatig dat ze niet meer wisten wanneer er nou wel een straf uitgedeeld werd en wanneer niet. Om dit te verduidelijken kwam de FIA met een gedragscode.

Deze code wordt door de stewards gebruikt als richtlijn om beslissingen op te maken, wat voor de coureurs dus duidelijk moet maken wat toegestaan is. Zo zijn er regels opgesteld voor het inhalen in de binnenbocht, buitenbocht en in de chicanes. Wel wordt benadrukt dat deze regels indicatief zijn, en dus niet per definitie bindend zijn voor de stewards. Er kunnen dus uitzonderingen gemaakt worden.

Beide coureurs moeten volgens het document voldoende ruimte overlaten voor de andere coureur om op de baan te blijven. Daarnaast moeten de rijders de voorwielen naast de auto van de tegenstander hebben op de apex wanneer een coureur iemand aan de binnenkant inhaalt. Doet de coureur dit aan de buitenkant dan moet deze coureur op de hoogte van de apex voor liggen. Per chicane worden deze regels eveneens gebruikt voor elke bocht.

Gedragscode FIA lijkt te werken

De gedragscode van de FIA lijkt tot op heden gewerkt te hebben. In duels lijken coureurs elkaar voldoende ruimte te bieden in de bochten. Dit werd bijvoorbeeld in de gevechten tussen Leclerc en Verstappen goed duidelijk. Daarnaast wisten beide coureurs hun auto gedurende de gevechten op het circuit te houden. Dit zijn goede voortekenen van dat het nieuwe systeem, dat geïmplementeerd is onder toeziend oog van wedstrijdleiders Niels Wittich en Eduardo Freitas, goed werkt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws