FIA gaat striktere snelheidslimiet hanteren tijdens zwaaien van de dubbele gele vlag Formule 1
Formule 1

FIA gaat striktere snelheidslimiet hanteren tijdens zwaaien van de dubbele gele vlag

FIA gaat striktere snelheidslimiet hanteren tijdens zwaaien van de dubbele gele vlag

De FIA heeft bekend gemaakt in een persbericht dat het de snelheidslimiet tijdens het zwaaien van de dubbele gele vlag nauwkeuriger gaat toepassen. Dit besluit wordt genomen na het doen van research, analyseren van eerdere incidenten en gesprekken met teams en coureurs. De FIA hoopt hiermee de veiligheid nog meer te verbeteren.

In overeenstemming met de FIA ​​International Sporting Code wordt de dubbele gele vlag getoond wanneer er een gevaar is dat de baan geheel of gedeeltelijk blokkeert of dat baancommissarissen op of naast de baan werken. In het verleden werden de coureurs verplicht om de snelheid aanzienlijk te verminderen, niet in te halen en bereid te zijn om van richting te veranderen of te stoppen.

Vanaf de Grand Prix van Monaco van dit weekend wordt de snelheidslimiet strenger gehanteerd, waarbij coureurs nu verplicht zijn zich aan een vastgestelde maximumsnelheid te houden in gebieden waar dubbele gele vlaggen worden getoond. De technisch directeur van de FIA, Tim Goss, zegt het volgende: 'Wat we willen doen, is het gebruik van het delta-tijdconcept uitbreiden om ervoor te zorgen dat auto's strikt worden afgeremd tot de vereiste delta-tijd wanneer dubbele gele vlaggen worden getoond onder een virtuele safety car of safety car.'

'Veiligheid gaat boven prestaties'

Het hoofd van de elektronische zaken van de Formule 1, Olivier Hulot, legt uit hoe de coureurs zullen zien dat de restrictie actief is: 'Als een coureur onder een virtuele safety car door de dubbele gele zone rijdt, ziet hij op het dashboard het getal nul, dus de deltatijd wordt gereset en hij moet dan onder de nieuwe snelheidslimiet rijden. Hij krijgt vervolgens weer een positieve of negatieve delta ten opzichte van die snelheidslimiet. Het is dus hetzelfde principe als voorheen, behalve dat het specifiek is voor een dubbele gele zone.'

En hoewel Hulot toegeeft dat er af en toe prestatieverlies kan zijn voor auto's die worden vertraagd door een korte periode van dubbel geel, zal veiligheid de winnaar zijn. 'Voor de FIA ​​staat veiligheid voorop en dus moeten we de risico's hoe dan ook minimaliseren.'

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws