De FIA gaat de tests voor de nieuwe spatborden in de Formule 1 uitbreiden. Nikolas Tombazis, single seater-directeur bij de FIA, was al sceptisch over de eerste test, omdat niet de volledige band werd bedekt. In de volgende test zal dit wel het geval zijn en dan moet de hoeveelheid spray aanzienlijk worden verminderd. Toch is het nog maar de vraag of de Formule 1-teams ook akkoord gaan met het idee van het bestuursorgaan van de sport.
Eerder in het jaar testten Mercedes en McLaren de nieuwe spatborden. De FIA wil spray verminderen om zo het zicht in de auto's te verhogen als er in natte omstandigheden geracet wordt. Het experiment op Silverstone was niet succesvol en de FIA moest weer terug naar de tekentafel. 'De spatborden bedekten te weinig van de band', geeft Tombazis aan bij Motorsport.com. 'In de volgende tests die we zullen uitvoeren, zullen we de volledige bedekking van de banden testen, zelfs verder dan wat nodig is om te begrijpen bij welk punt de spray zich vormt. Dan zullen we beslissen welke weg we moeten inslaan.'
FIA ziet nog voldoende struikelblokken
Er zijn nog voldoende struikelblokken voor de FIA om de spatborden te laten werken en de spray te verminderen. Een deel van het water dat omhoog wordt komt, komt niet van de banden vandaan. Door de nieuwe generatie Formule 1-auto's, waarbij er veel luchtstromen zijn onder de vloer, wordt er ook veel spray gevormd door de diffuser. 'We geloven dat de spray die uit de wielen komt voor ongeveer veertig procent bijdraagt aan het totaal. Als we dit verschijnsel kunnen beperken, is het duidelijk dat de bestuurders geen volledig zicht zouden hebben, maar er zou aanzienlijke verbetering zijn.'
Daarnaast kijken de teams naar de performance van hun auto's met deze spatborden. De FIA is vooral bezig met de veiligheid, maar ook de downforce die een Formule 1-auto genereert, wordt aangetast door het monteren van spatborden. 'De afname van de neerwaartse druk kan sterk variëren. In sommige configuraties die we hebben geprobeerd, was het bijna nul, terwijl we bij de meest extreme oplossingen die we in een tunnel hebben getest, een verlies van tot wel tachtig punten zagen, wat twee of drie seconden in rondetijd kan kosten', concludeert Tombazis.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties