Onder de loep | Verstappen wil in verbeterde RB19 voor het eerst Singapore veroveren Formule 1
Formule 1

Onder de loep | Verstappen wil in verbeterde RB19 voor het eerst Singapore veroveren

Onder de loep | Verstappen wil in verbeterde RB19 voor het eerst Singapore veroveren

Max Verstappen won al op 23 verschillende circuits, evenveel als Michael Schumacher, maar in Singapore zegevierde hij nog nooit. Dit weekend krijgt de wereldkampioen de kans om hier verandering in te brengen, ook al ziet hij het Aziatische stratencircuit niet als een perfecte match voor de RB19. De concurrentie aast dus op haar kans op een gewijzigd circuit, waarbij er ook naar mogelijke onweersbuien gekeken moet worden. In Onder de loep belicht F1Maximaal de vijf belangrijkste verhaallijnen richting het Grand Prix-weekend.

1. Zorgt gewijzigde lay-out voor meer inhaalmogelijkheden?

Het circuit in Singapore is een stratencircuit, midden in de stad, en dus wordt daar ook wel eens gewerkt. Dat zorgt ervoor dat het circuit dit seizoen vier haakse bochten minder kent. De kenmerkende tunnel onder de tribune door is in 2023 afwezig, en dat maakt de laatste sector een stuk sneller. Dit zal invloed hebben op de onderlinge verhoudingen, maar kan er wellicht ook voor zorgen dat het eenvoudiger wordt om je voorganger in het vizier te houden, met vervolgens twee DRS-zones, op start-finish en na bocht vijf.

Inhalen is normaal altijd lastig in Singapore, en het zou zomaar kunnen zijn dat de race dit seizoen vermakelijker wordt door de aanpassingen. Voor bocht veertien ligt namelijk ook een DRS-zone, en bij het uitkomen van bocht veertien is de cutback populair. Die manoeuvre zal enkel interessanter worden nu het rechte stuk na bocht veertien verlengd is. De rondetijd zal ook met zo'n tien seconden zakken, en met 61 ronden in de race, kan dat de race zomaar met tien minuten inkorten.

2. Wie houdt Verstappen in geüpgradede RB19 bij onder het Aziatische kunstlicht?

Het moge duidelijk zijn dat Max Verstappen na tien overwinningen op rij als favoriet afreist naar Singapore. Toch wordt het stratencircuit door Red Bull Racing en Verstappen zelf al wekenlang aangewezen als een Grand Prix waar het team het lastiger zal krijgen. Dat heeft met name ermee te maken dat het circuit behoorlijk hobbelig is. De RB19 blinkt mede uit omdat het ontwerpteam van Adrian Newey uitstekend is omgegaan met het grondeffect, maar daarvoor moet de auto wel laag afgesteld zijn. Dat is in Singapore lastig, en de vele kerbstones zijn daarbij een extra uitdagende factor. Eén voordeel heeft Verstappen wel: Helmut Marko liet weken geleden al optekenen dat Red Bull dit weekend over een verbeterde RB19 beschikt. De concurrentie is dus gewaarschuwd. De Nederlander jaagt op zijn eerste zege in Singapore.

Teamgenoot Sergio Pérez wordt vaker genoemd als stratenkoning, en profiteerde vorig jaar van een flinke strategische misser van Red Bull bij Verstappen, maar de Mexicaan crashte in Monaco al in Q1, en heeft de laatste maanden weinig laten zien om te doen vermoeden dat hij Verstappen zonder mazzel kan verslaan. Daarnaast is de kwalificatie cruciaal in Singapore, aangezien inhalen hoe dan ook lastig blijft, en laat Pérez het nou net daar vaak lastig hebben.

Welk van de subtopteams kan Red Bull bedreigen? Fernando Alonso eindigde in Monaco én Zandvoort, twee circuits met veel downforce, als tweede, maar Aston Martin heeft de smaak de laatste tijd niet zozeer te pakken. Ferrari heeft het lastig op circuits met veel downforce, al profiteert het Italiaanse team van de gewijzigde en snellere lay-out, terwijl Mercedes het juist wel goed doet op de langzamere circuits, maar het lastig heeft met hobbelige circuits. Na een paar matige weekenden zou McLaren wel eens goed kunnen terugslaan, en kunnen ze mogelijk de grootste uitdager van Red Bull worden. Alpine zal ook blij zijn met het langzame circuit: in Monaco en Nederland eindigde één van beide Alpine-heren op het podium.

3. Wie wordt de dupe van nieuwe vleugeltests?

De FIA liet enkele weken geleden aan de teams weten dat twee technical directives, TD018, en TD039, aangescherpt zullen worden. Deze betreffen de flexibiliteit van de vleugels en de vloer. De FIA meent dat de teams toch de regels wisten te omzeilen, en dus wordt daar vanaf Singapore beter naar gekeken. De teams zullen wel weer op zoek gaan naar een manier om de FIA te slim af te zijn, maar op de korte termijn zullen er vermoedelijk teams zijn die hierdoor tijd gaan inleveren.

Red Bull-teambaas Christian Horner gaf al aan dat zijn team er niet door getroffen wordt, al meent Auto Motor und Sport te weten dat het Oostenrijkse team wel degelijk aanpassingen aan de vloer zou moeten doorvoeren. Verder zouden teams als Mercedes, Haas, Williams, en Aston Martin getroffen kunnen worden. Waar Red Bull over een gezonde voorsprong beschikt, zijn de verschillen daarachter kleiner, dus het wordt interessant om te zien wie het in Singapore wel of juist niet goed doet.

4. Zorgen de weergoden voor Zandvoort-achtige chaos?

Het Grand Prix-weekend in Italië verliep geheel droog, nadat de negen raceweekenden daarvoor minimaal één regensessie hadden. Die donkere wolken keren in Singapore weer terug, waar het regenseizoen doorgaans in september van start gaat. Op donderdag en vrijdag wordt er door WeerOnline en Weather.com nog geen regen voorspeld, maar juist op de bepalende dagen van het weekend is dat wel het geval. WeerOnline voorspelt respectievelijk 45 en 65 procent regenkans op de zaterdag en de zondag, terwijl Weather.com met respectievelijk 51 en 72 procent regenkans hogere percentages aanhoudt. Naast de regen moeten de coureurs rekening houden met hitte en torenhoge luchtvochtigheid, ook in de avonduren.

Tekst loopt verder onder de afbeelding.

Onder de loep | Verstappen wil in verbeterde RB19 voor het eerst Singapore veroveren
In Zandvoort werd Verstappen niet aan het wankelen gebracht door wat regenbuien.

Vorig jaar moesten de intermediates er ook op zaterdag en zondag aan te pas komen, en datzelfde was bijvoorbeeld in 2017 het geval. Mocht het inderdaad regenen, kan dat voor veel onvoorspelbaarheid zorgen, al heeft wereldkampioen Verstappen dit seizoen al regelmatig aangetoond dat het hem weinig uitmaakt of het asfalt nu warm, koud, droog, of nat is. De Nederlander won in de laatste tien weekenden op tal van circuits en onder tal van omstandigheden.

5. Wie legt het volgende stukje in de AlphaTauri-puzzel?

In een saai Silly Season hebben we gelukkig nog Helmut Marko en de beide Red Bull-teams om voor de nodige controverse en onvoorspelbaarheid te zorgen. Na de wissel tussen Nyck de Vries en Daniel Ricciardo leek de storm even te zijn gaan liggen, maar de laatstgenoemde zorgde voor een nieuwe twist dankzij zijn handbreuk in Zandvoort. Het leek een kwestie van tijd voordat Ricciardo en Yuki Tsunoda bevestigd werden voor 2024, maar de noodzaak om haast te maken is opeens ver weg bij Marko. AlphaTauri beschikt in Singapore ook over flinke upgrades, geïnspireerd door de RB19 van Red Bull zelf, en hoopt dus ook meer antwoorden te krijgen van de coureurs dit weekend.

Liam Lawson werd tweemaal gepasseerd door de 80-jarige Oostenrijker, maar liet in anderhalf weekend tijd toch een behoorlijk goede indruk achter. Tsunoda haalde de start van de race in Italië niet, en dus kon er enkel gezegd worden dat Lawson het goed deed, maar blijft het een onbekende wat Tsunoda in Monza had kunnen doen. In Singapore staat Lawson weer voor een zware klus: een voor hem onbekend stratencircuit met de ene bocht na de andere, en de muren op millimeters van de ideale racelijn. Mocht de Nieuw-Zeelander ook deze test goed doorkomen, kunnen zijn prestaties gevolgen hebben voor een andere Red Bull-coureur, waarbij Sergio Pérez, Ricciardo, én Tsunoda niet geheel zeker zijn. Bij Marko weet je immers nooit hoe de puzzel gelegd wordt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws