'FIA heeft omstreden technische richtlijnen ingetrokken: alleen F1-teams kregen dit te horen' Formule 1
Formule 1

'FIA heeft omstreden technische richtlijnen ingetrokken: alleen F1-teams kregen dit te horen'

'FIA heeft omstreden technische richtlijnen ingetrokken: alleen F1-teams kregen dit te horen'

De FIA heeft de technische richtlijnen, die vorig jaar voor de Grand Prix van België werden geïntroduceerd, ingetrokken. Met ingang van het nieuwe seizoen hebben de teams te horen gekregen dat deze richtlijnen niet meer golden, maar het bestuursorgaan heeft dit nog niet gecommuniceerd naar de buitenwereld. Naar alle waarschijnlijkheid dacht de FIA dat de technische richtlijnen (TD39) niet meer nodig was door de verandering in het reglement voor het begin van het 2023-seizoen.

Na de Grand Prix van Azerbeidzjan van vorig seizoen ontstond er veel discussie over porpoising. Enkele teams, waaronder Mercedes, vond het aerodynamisch stuiteren van de auto's een veiligheidskwestie en daar besloot de FIA op te reageren. Rond de Grand Prix van Canada werd bekend dat het bestuursorgaan met technische richtlijnen zo komen om zo het stuiteren tegen te gaan. Deze gingen in voor het raceweekend op Spa-Francorchamps. De FIA kon inzien hoe erg de bolides stuiterden en kon derhalve reageren gedurende een Grand Prix-weekend.

Deze technische richtlijnen zijn echter geschrapt, weet de doorgaans goed ingevoerde Italiaanse tak van Motorsport.com. De teams hebben voor het nieuwe seizoen al te horen gekregen dat de regel niet meer zou gelden, nadat de richtlijnen ook al voor de Grand Prix van Singapore al werden versoepeld. De wijziging aan het begin van dit jaar is echter de rest van de Formule 1-wereld ontgaan. De FIA heeft namelijk geen statements naar buiten gebracht over het intrekken van de technische richtlijnen.

FIA geeft geen reden voor intrekken TD39

De FIA heeft ook nog geen verklaring gegeven voor het intrekken van de technische richtlijnen. Het zou mogelijk te maken hebben met het feit dat de teams door de herziene reglementen al hun auto's hoger moesten afstellen. De vloerranden moesten met vijftien millimeter omhoog om zo porpoising een halt toe te roepen. Dat was voor het bestuursorgaan voldoende reden om de richtlijnen in te trekken, aangezien deze niet meer nodig zijn. De vraag is echter of dat wel klopt. De Italiaanse tak van Motorsport.com weet namelijk dat het team van Ferrari nog altijd niet af is van porpoising.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws