toto-wolff-mercedes-gp-hongarije-2025-vrijdag Formule 1
Formule 1

FIA maakt korte metten met uitspraak van Wolff: 'Ik kan je verzekeren dat dit niet klopt'

toto-wolff-mercedes-gp-hongarije-2025-vrijdag

McLaren staat op het punt om haar tweede constructeurstitel in twee jaar tijd te pakken, waardoor er steeds meer aandacht komt voor de nieuwe reglementen in 2026. Iedereen moet nog gissen naar de verhoudingen, maar Mercedes straalt duidelijk vertrouwen uit. Toto Wolff deed recentelijk enkele stevige uitspraken, maar de FIA geeft nu aan dat hier niks van klopt.

De coureurs van de Mercedes-klantenteams lijken veel vertrouwen uit te stralen. Oscar Piastri en Lando Norris verbonden zich al voor de lange termijn aan McLaren, terwijl Pierre Gasly eerder deze maand een contract tot en met 2028 tekende bij hekkensluiter Alpine. Wolff lijkt ook zeker van zijn zaak te zijn als het over 2026 gaat. De Oostenrijker liet recentelijk nog aan Auto, Motor, und Sport weten dat de auto's volgend jaar topsnelheden van 400 kilometer per uur kunnen aantikken.

Ongeloof bij de coureurs

Wolffs uitspraken zorgden voor veel reacties in de Formule 1-paddock. 'Misschien die motor van Toto wel', luidde de gevatte reactie van Max Verstappen, die vervolgens wel serieuzer reageerde. 'Ik weet het niet. Ik geloof dat de FIA al duidelijk heeft uitgelegd dat ze dit niet toe zullen staan.'

Carlos Sainz, de voormalige teamgenoot van Verstappen, koos dit jaar bewust voor Williams, ook met het oog op 2026. Williams zet vol in op de nieuwe reglementen en hoopt met de Mercedes-krachtbron dan ook een flinke stap vooruit te zetten. Toch geloofde Sainz ook niet in de woorden van Wolff, nadat hij zelf in de 2026-auto gereden had in de simulator. 'Ik had graag gewild dat dit klopte. HPP (High-Performance Powertrains, red.) levert vast goed werk, maar die 400 kilometer per uur heb ik niet gehaald', lachte de Madrileen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

alexander albon carlos sainz williams gp oostenrijk 2025 zondagjpg
Reageerden Albon en Sainz zo op de uitspraken van Wolff?

Wolff blijft bij zijn woord

In Zandvoort werd Wolff dan ook naar zijn uitspraken gevraagd. 'Het klinkt wel goed, nietwaar?' glimlachte de teambaas van Mercedes. 'Iedereen praat maar heel negatief over die motoren, dus ik probeerde juist te ontdekken of er ook iets positiefs was. Dat is dus wel het geval. Als je de hele batterij leegt op één recht stuk, dan zouden deze auto's de 400 kilometer per uur kunnen halen', zo doelt hij op circuits met een lang recht stuk, zoals Bakoe, Mexico, Las Vegas, of Monza.

'Ik weet niet of iemand bang is geworden van mijn uitspraak, maar het is wel degelijk mogelijk', hield Wolff vol. De Oostenrijker voegde wel toe dat we dit in de praktijk niet snel zullen zien. 'Er zou dan niet veel elektrisch vermogen overblijven voor de andere bochten op het circuit', weet Wolff.

FIA spreekt Wolff tegen

Nikolas Tombazis, de technische directeur van de FIA in de Formule 1 en andere single seaters, reageerde bij PlanetF1 op Wolff. 'Ik kan je echt verzekeren dat we geen snelheden van 400 kilometer per uur gaan zien', maakt de Griek meteen duidelijk. 'Ik denk eerder dat het een grappig bedoelde opmerking was, en dat hij bedoelde dat het in theorie mogelijk zou zijn als je je daar volledig op focust.'

De FIA heeft al maatregelen aangekondigd om gevaarlijke situaties te vermijden. In Monaco en Singapore zullen de coureurs vanuit veiligheidsoverwegingen sowieso al over minder elektrisch vermogen beschikken. Deze begrensde motorstand zal als Rev1 door het leven gaan. Verder mogen de teams op snelle circuits als Jeddah, Monza, Mexico-Stad, Las Vegas, en Bakoe minder megajoules per ronde gebruiken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing las vegas 146648 1523
In Las Vegas kunnen de snelheden flink oplopen.

'Met de manier waarop alle energiemanagementregels werken, zal het niet mogelijk zijn om 400 kilometer per uur te halen', benadrukt Tombazis. 'We hebben als FIA veel controle over deze reglementen, en zo nodig kunnen we vanuit veiligheidsperspectief nog verdere maatregelen nemen. We kunnen altijd ingrijpen als dat nodig is, al hebben we er vertrouwen in dat de huidige regels dit soort snelheden onmogelijk maken. Zonder regels zou dat natuurlijk wel altijd kunnen', weet de technisch directeur.

De FIA zal ook regels hanteren om te vermijden dat coureurs gevaarlijke situaties creëren op de rechte stukken door te veel te vertragen als ze van het gas moeten gaan om de batterij te sparen. Het vermogen van de verbrandingsmotor mag op veel circuits met maximaal 100 kW (134 pk) per seconde teruggebracht worden. Op de snelste circuits is dit zelfs maar 50 kW (67 pk) per seconde. Daaronder vallen de banen in Melbourne, Jeddah, Silverstone, Spa, Monza, Bakoe, Mexico-Stad, en Las Vegas.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws