verstappen redbull qatar Formule 1
Formule 1

FIA-president eist oplossing voor track limits: 'Als ze dat niet doen, is er geen race'

verstappen redbull qatar

FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft zijn bezorgdheid geuit over het voortdurende probleem van track limits tijdens Formule 1-races. De Emirati geeft toe dat track limits al langer een probleem zijn in de Formule 1 en dat straffen uitdelen aan de coureurs niet gaat helpen om dit probleem op te lossen. Ben Sulayem is van mening dat er dringend actie moet worden ondernomen om deze problemen op een andere, meer effectieve, manier op te lossen.

Tijdens de Grand Prix van Qatar werden er herhaaldelijk straffen uitgedeeld aan coureurs wegens het overschrijden van track limits. Dit probleem was niet beperkt tot de race op zondag, maar zorgde gedurende het hele weekend voor problemen. Meerdere keren werden de rondetijden van coureurs verwijderd vanwege overtredingen van de track limits, wat leidde tot verwarring met betrekking tot de uiteindelijke resultaten. Een opmerkelijk incident tijdens de kwalificatie onderstreepte dit probleem, waarbij Oscar Piastri aanvankelijk als tweede gekwalificeerd leek te zijn en al gereed stond voor een interview. Echter, hij werd abrupt teruggeroepen omdat hij was teruggevallen naar de zesde plaats vanwege het overschrijden van de track limits.

‘We hadden dit probleem ook in Oostenrijk, we hadden daar 1200 overschrijdingen', merkte Ben Sulayem op tegenover Motorsport.com, verwijzend naar het groeiende aantal track limits-overtredingen tijdens races. Hoewel hij de stewards prees voor hun aandacht voor deze kwestie, benadrukte hij dat dit niet de juiste oplossing is. ‘Ze moeten de baan zelf verbeteren. Ik weet dat ze daar terughoudend mee zijn, maar als ze dat niet doen, dan is er geen race. Zo simpel is het. Ze kunnen zich dit niet veroorloven’, voegde hij eraan toe, benadrukkend dat het tijd is voor drastische veranderingen op circuits waar track limits een ernstig probleem vormen.

Wat is een goede oplossing? 

Ben Sulayem stelde verschillende mogelijke oplossingen voor om dit aan te pakken. ‘Een van de manieren is om de baan glad te maken als je er vanaf gaat’, suggereerde hij. Dit zou coureurs ontmoedigen om buiten de baan te gaan, aangezien het verlies van grip op een gladde ondergrond nadelig kan zijn voor hun rondetijden. Een andere optie die werd besproken, was het verhogen van de kerbs op het circuit. ‘Maar zal dit de auto’s beschadigen?’ vroeg Ben Sulayem zich af.

De FIA-president benadrukte echter de voorzichtigheid die moet worden betracht om ervoor te zorgen dat deze wijzigingen de veiligheid van de coureurs niet in gevaar brengen. ‘Daar moeten we wel heel voorzichtig mee zijn. Hoe diep is de grindbak? Want we willen niet dat iemand vast komt te staan. Hoe groot zijn de grindstenen zelf? We willen namelijk niet de auto's beschadigen.’ Ben Sulayem wijst erop dat er wel haast zit achter deze veranderingen. ‘Ze moeten het met urgentie doen, want het moet voor volgend jaar al gebeuren’, zei hij. ‘We kunnen het ons niet veroorloven om zo door te gaan, zeker niet op banen waar we dit continu zien’, voegt hij hieraan toe.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws