FIA verplaatst DRS-detectiepunt en voorkomt herhaling spelletjes van Verstappen, Hamilton en Leclerc Formule 1
Formule 1

FIA verplaatst DRS-detectiepunt en voorkomt herhaling spelletjes van Verstappen, Hamilton en Leclerc

FIA verplaatst DRS-detectiepunt en voorkomt herhaling spelletjes van Verstappen, Hamilton en Leclerc

De FIA heeft de derde en laatste DRS-zone van het Jeddah Corniche Circuit aangepast. Hiermee probeert het bestuursorgaan de spelletjes die Max Verstappen, Lewis Hamilton en Charles Leclerc eerder in 2021 en 2022 gebruikten, te voorkomen. Het DRS-detectiepunt ligt daardoor niet meer voor de laatste bocht van het snelste stratencircuit van de Formule 1-kalender, maar daarna.

Aankomend weekend staat de derde editie van de Grand Prix van Saoedi-Arabië op het programma en voorafgaand aan het het raceweekend zijn er al meerdere aanpassingen aangebracht aan het circuit. Zo zijn enkele bochten veranderd om het zicht van de coureurs te verbeteren en daardoor het circuit veiliger te maken. Nu is ook het DRS-detectiepunt voor de laatste DRS-zone verplaatst. Op start-finish behalen de coureurs een groot voordeel door de DRS en dat leverde in de voorgaande edities ook tactische steekspellen op.

Kat-en-muisspellen tussen Verstappen, Hamilton en Leclerc

Deze tactische steekspellen, of kat-en-muisspellen zoals Christian Horner deze noemden, waren in zowel 2021 als 2022 grote discussiepunten. In de één-na-laatste race van 2021-seizoen moest Verstappen zijn positie teruggeven aan Hamilton en het liefst op een 'strategische manier', aldus Gianpiero Lambiase. Dit zorgde ervoor dat Verstappen voor het detectiepunt flink afremde, waardoor ook Hamilton zijn rempedaal indrukte. Uiteindelijk reed Hamilton tegen de achterkant van de Red Bull Racing-bolide op en dat leverde Verstappen een straf op.

Een jaar later was de Nederlander opnieuw onderdeel van deze spelletjes. Ditmaal was de coureur van Red Bull in gevecht met Leclerc en had hij hem in zijn eerste inhaalpoging al voor de laatste bocht te pakken. Hierdoor kon de Ferrari-coureur terugslaan in bocht 1. In de ronden die volgden, wilde Verstappen niet als eerste de laatste bocht in duiken, waardoor beide coureurs stevig op de rem trapte. Het leverde hachelijke situaties op, maar ditmaal kwam Verstappen wel als winnaar uit de bus.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws