verstappen red bull start gp oostenrijk 2023 Formule 1
Formule 1

Gat tussen Red Bull en concurrentie: Waar komt het vandaan en wat wordt de oplossing?

verstappen red bull start gp oostenrijk 2023

Tussen Mercedes, Ferrari en Aston Martin ontstaat iedere week de nodige verwarring. Ieder raceweekend veranderen de onderlinge verschillen tussen de drie, en nog altijd steekt Red Bull Racing met kop en schouders boven de rest uit. De concurrentie is nog altijd op zoek naar een mogelijke verklaring, en het type circuit, bandenstrategie en ride height theories worden tot dusver als voornaamste onderliggende redenen genoemd.

Al sinds de aanvang van het seizoen zijn er twee dingen onbetwistbaar. Red Bull blijft consistent presteren, en de concurrentie bungelt erachter. Wat betreft de concurrentie is er voortdurend sprake van een wisseling van de wacht, en geen van allen krijgt grip op de situatie. In Canada was het gat naar koploper Max Verstappen 9,5 seconden ten opzichte van Aston Martin, maar in Oostenrijk eindigde de Red Bull-bolide maar liefst 24 seconden voor concurrent Ferrari. Iedere Grand Prix ziet het er dus anders uit, maar de reden hiervoor is vooralsnog onduidelijk.

Na afloop van de race op de Oostenrijkse Red Bull Ring laat ook Toto Wolff, Mercedes-teambaas, in gesprek met Motorsport.com merken niet te weten hoe dit alles tot stand kan komen. ‘We weten niet waarom er recent zoveel verschillen zijn in snelheid tussen de drie concurrerende teams.’ Wolff kan wel vaststellen dat er in het hele veld maar één stabiele factor lijkt te zijn, en dat is Verstappen. ‘De enige stabiele factor is eigenlijk Max (Verstappen, red.) want zelfs binnen Red Bull heeft Sergio (Pérez, teamgenoot van Verstappen, red.) dezelfde schommeling in prestaties. Het valt gewoon niet te begrijpen.’

Oorzaak nog altijd onduidelijk: Dit zijn de verwachtingen van de coureurs 

Ook de coureurs begrijpen weinig van de instabiele toestand, onder wie Aston Martin-coureur Fernando Alonso. Voorafgaand aan het raceweekend op Silverstone geeft hij aan net zo weinig te begrijpen van de situatie. Wel verwacht de Spanjaard dat verschillende type circuits van invloed kunnen zijn op de prestaties en dus een mogelijke uitleg kunnen bieden. ‘We (Aston Martin, red.) waren ongetwijfeld langzamer in Canada, en ook in Spanje waren we enigszins langzamer maar niet zo erg als in Canada.’ Het verschil tussen de circuits is groot en kan dus een antwoord geven op het mysterie, maar vooralsnog is er geen zekerheid.

Volgens Alonso is het van cruciaal belang om te leren begrijpen waar deze verschillen voornamelijk vandaan komen, maar momenteel staat de concurrentie nog altijd ver van een antwoord verwijderd. ‘Op het moment hebben we geen duidelijk antwoord. Ik denk dat het aan de circuits ligt, maar dat zijn we momenteel nog aan het onderzoeken.’ George Russell, coureur voor Mercedes, wijst vooral naar het verschil in banden als de voornaamste reden. Deze problemen speelden voornamelijk op bij de veranderlijke temperaturen in wisselende weersomstandigheden tijdens de laatste drie raceweekenden. ‘Een hoop verandering komt neer op de banden. Die zijn heel gevoelig en dus ook heel moeilijk om ze op de juiste manier te gebruiken.’

Voor Russell is wel één ding duidelijk: stiekem heeft ook Red Bull last van hetzelfde probleem. ‘Zelfs Red Bull presteert ieder weekend anders, met gaten die het ene weekend groter zijn dan het andere. Zelfs zij hebben te maken met schommeling.’ Volgens hem speelt ook de ligging van de bolides een rol in het probleem. ‘Als teams een auto ontwikkelen die past bij een bepaald circuit is er relatief weinig aanpasbaar voor nieuwe omstandigheden.’ Al met al blijft het vooralsnog één groot raadsel, maar aan speculatie dus geen gebrek.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws