Honda ziet speciaal apparaat Mercedes: 'Weten ook niet of het trucje legaal is' Formule 1
Formule 1

Honda ziet speciaal apparaat Mercedes: 'Weten ook niet of het trucje legaal is'

Honda ziet speciaal apparaat Mercedes: 'Weten ook niet of het trucje legaal is'

Toyoharu Tanabe is blij met het resultaat van de Grand Prix van de Verenigde Staten, maar het vizier bij Honda gaat direct op de volgende race in Mexico. Tijdens de race in Austin werd een trucje zichtbaar bij Mercedes, dat zorgde voor extra snelheid op de rechte stukken. Ondanks dat wist Max Verstappen toch te winnen en kan Tanabe met een goed gevoel terugkijken op de wedstrijd.

'Bij de start ging Hamilton aan de leiding, maar daarna heroverde Verstappen de leiding door een vroege pitstopstrategie van Red Bull', begint Tanabe zijn verhaal tegenover AS-Web.jp. 'Max wist uiteindelijk op zijn eigen rustige manier te winnen. Pérez kon Max steunen door gestaag op de derde plaats te blijven rijden, ook al werd hij van de twee auto's gescheiden. Het was een race die de algehele kracht van Red Bull Honda demonstreerde.'

'Herstel zal dan extreem moeilijk zijn'

Bij Honda verwachten ze dat dit seizoen nog lang zal duren. 'Als we ook maar één keer uitvallen, zal herstel extreem moeilijk zijn', aldus Tanabe, die alvast vooruitblikt: Mexico is een strijd in de hooglanden tweeduizend meter boven de zeespiegel. Onze koeling heeft het daar zwaar en de belasting van de turbocompressor is erg hoog. We hebben het gevoel dat we ons zorgvuldiger moeten voorbereiden dan ooit tevoren.'

Als het gaat om brandstofbesparing tijdens de race, ging het Red Bull in ieder geval wel goed af. Volgens Tanabe waren er wat dat betreft geen grote problemen. 'Dat komt doordat we de gegevens van de vrije training van tevoren al hebben geanalyseerd en de instellingen voor het energiebeheer daardoor hebben geoptimaliseerd', zo luidt de uitleg van de Japanner.

'Maar dan daalt wel de maximumsnelheid'

Ook heeft Tanabe meegekregen dat Mercedes mogelijk gebruik maakt van een speciaal apparaat dat downforce vermindert op het rechte stuk. 'We letten goed op de acceleratie in een rechte lijn en de maximumsnelheid, die gekoppeld zijn aan het vermogen van de krachtbron. Ik zie het als een machinepakket. Als de auto niet goed draait in elke bocht, voeg dan downforce toe. Maar dan daalt wel de maximumsnelheid.'

'Aan de andere kant', vervolgt Tanabe. 'Als de hele auto, inclusief de ophanging, goed is afgewerkt, zelfs als de downforce wordt verminderd, dan zal dat geen groot probleem opleveren. Ik kan het niet onvoorwaardelijk zeggen, maar ik heb het gevoel dat er veel onderdelen zijn die op de hoogste snelheid zorgen voor verlies. Maar we weten ook niet of het trucje van Mercedes legaal is. Daarover willen wij graag de mening van het team horen', besluit Tanabe.

Al het laatste F1-nieuws binnenkrijgen op Instagram? Volg F1Maximaal.nl voor je dagelijkse updates!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws