Hughes: 'Flexibele achtervleugel kan in Baku Red Bull veel tijd gaan schelen' Formule 1
Formule 1

Hughes: 'Flexibele achtervleugel kan in Baku Red Bull veel tijd gaan schelen'

Hughes: 'Flexibele achtervleugel kan in Baku Red Bull veel tijd gaan schelen'

Volgens Mark Hughes kan Red Bull Racing veel gaan profiteren van de flexibele achtervleugel in Azerbeidzjan. De aankomende Grand Prix is de laatste wedstrijd waarin het team uit Milton Keynes uit mag komen met het huidige model van de achtervleugel, en dat zou Max Verstappen en Sergio Perez zomaar eens heel goed uit kunnen komen. De lay-out van Baku City Circuit zou een afstelling gericht op veel downforce namelijk goed kunnen belonen.

'Azerbeidzjans circuit is een van de circuits met bijzonder tegenstrijdige eigenschappen. Het is een extreme compromis tussen een Monaco-achtige middelste sector, gevolgd door een enorm recht stuk. Het is een circuit dat om Monaco- en Monza-levels vraagt qua vleugelafstelling', aldus Hughes ten overstaan van het officiële medium van de Formule 1.

Daarom is met name in Baku de discussie rondom de 'flexi-wings' van belang. Het is de laatste race voordat de FIA haar protocollen rondom de vleugeltests aanscherpt, waardoor Red Bull dus nog eenmaal voordeel kan halen uit de relatief flexibele vleugel, en dat op een circuit waarop dit voordeel heel erg groot kan zijn. Doordat de vleugel licht meebeweegt op het rechte stuk zou dit de Oostenrijkse renstal in de laatste sector in Baku namelijk veel tijd kunnen schelen.

Achtervleugel kan Red Bull in Baku veel tijd schelen

In Barcelona poogde Red Bull al eens met een achtervleugel te rijden met hoge downforce-niveaus, maar kwam het team er op zaterdag achter dat de vleugel met lage downforceniveaus toch efficiënter bleek. Ze verloren er namelijk te veel snelheid ten opzichte van Mercedes, dat doorgaans sowieso de auto al is met minder drag op het rechte stuk, en derhalve dus ook een hogere topsnelheid heeft.

'De flexibele achtervleugel zou op een conventioneel circuit misschien een beetje effect hebben, maar in Baku, met dat lange rechte stuk, kan het een flinke hap aan tijd schelen', concludeert de Britse Formule 1-expert. Red Bull kan door de flexibele vleugel namelijk kiezen voor een relatief hoge downforce set-up, waardoor ze in de eerste twee sectoren goed uit de verf komen, om vervolgens relatief weinig tijd te laten liggen in de laatste sector.

De Grand Prix van Stiermarken bezoeken? Haal je kaarten hier!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws