Hughes: 'Overcompensatie in afstelling Red Bull maakte gat naar Ferrari overdreven groot' Formule 1
Formule 1

Hughes: 'Overcompensatie in afstelling Red Bull maakte gat naar Ferrari overdreven groot'

Hughes: 'Overcompensatie in afstelling Red Bull maakte gat naar Ferrari overdreven groot'

Charles Leclerc was afgelopen zondag heel erg dominant tijdens de race op Albert Park. Max Verstappen wist bij de tweede safety car-herstart nog enigszins dichtbij te komen, maar Leclerc wist snel weer een gat te trekken. Volgens Mark Hughes heeft Red Bull Racing gedurende het weekend fouten gemaakt met de afstelling van de auto. Hierdoor leek het ook net alsof Mercedes dichter bij de Oostenrijkse renstal was gekomen qua snelheid.

Tijdens de Grand Prix van Australië behaalde Leclerc een uitzonderlijke prestatie, namelijk de Grand Slam in de Formule 1. 'Dit was de eerste keer in drie races waar Ferrari duidelijk sneller was dan Red Bull', schrijft Hughes bij Motorsportmagazine.com. 'Gedurende het weekend werd de dominantie van Ferrari steeds duidelijker. De mate van grip op het circuit van Albert Park werd elke dag steeds wat beter en dat verraste Red Bull. De auto reageerde opeens heel erg anders op het veranderlijke asfalt.'

Verandering afstelling hielp Red Bull niet

Op vrijdag merkte Red Bull dat vooral de achterbanden snel degradeerden naarmate de long runs vorderden. Hierdoor paste het team de afstelling van de auto aan, maar dat was niet ten goede van de performance. 'Red Bull reed met een grotere achtervleugel, waardoor ze iets meer topsnelheid verloren. Maar het zorgde er ook voor dat de coureurs meer onderstuur ervoeren. Vooral de één-na-laatste bocht, bocht 13, zorgde voor heel veel problemen bij Red Bull.'

'In die langzame bochten is de Ferrari de afgelopen races heel erg snel gebleken', vervolgt Hughes. 'De overcompensatie van Red Bull maakte de verschillen overdreven groot. Leclerc was in de laatste sector drie tienden sneller dan Verstappen en dat was precies het verschil tussen de twee in de kwalificatie.' De strategie om de achterbanden van de RB18 te beschermen, bleek achteraf geen slimme keuze van Red Bull. Tijdens de race werd duidelijk dat er meer belasting lag op de voorbanden. Omdat de banden van Verstappen heel snel degradeerden, wist Leclerc al redelijk snel een groot gat te trekken.

Hughes: 'Mercedes kreeg even de illusie dat ze dichterbij waren gekomen'

Door de problemen met de afstelling leek het er even op dat Mercedes het gat richting Red Bull enigszins had gedicht. Volgens Hughes is niets minder waar. 'Mercedes was net zo ver verwijderd van de top-twee als in de eerste twee races. Door de overcompensatie van Red Bull kon Mercedes heel even aanhaken bij Sergio Pérez, maar ze hebben zelfs van de langzaamste Red Bull-auto verloren. Mercedes was dit weekend ook gewoon één seconde langzamer dan Leclerc', concludeert de journalist.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws