Hughes spreekt van twee valkuilen bij opmaken machtsverhouding Red Bull en Mercedes Formule 1
Formule 1

Hughes spreekt van twee valkuilen bij opmaken machtsverhouding Red Bull en Mercedes

Hughes spreekt van twee valkuilen bij opmaken machtsverhouding Red Bull en Mercedes

Red Bull Racing leek het hele 2021-seizoen de sterkere bolide voorgebracht te hebben, tot aan de Grand Prix van Groot-Brittannië. Met een effectief upgradepakket wist Mercedes tijd terug te winnen, maar welke van deze twee teams gaat de tweede seizoenshelft dan als snelste team in? Mark Hughes probeert deze vraag te beantwoorden in zijn artikel voor Sky Sports F1. De conclusie is dat een precieze machtsverhouding niet op te maken is, maar dat Mercedes wellicht niet zo sterk is als de vorige twee race-weekenden doen vermoeden.

Red Bull trok gedurende de eerste seizoenshelft veelal aan het langste eind. De dominantie van de renstal uit Milton Keynes bereikte haar hoogtepunt in Oostenrijk, waar Max Verstappen er tweemaal met gemak met de overwinning vandoor ging. In Silverstone kwamen echter de laatste grote verbeteringen van 2021 uit de windtunnel van Mercedes.

'De Silverstone-upgrade van Mercedes was vrij uitgebreid en werd gekenmerkt door wijzigingen aan de vloer en de achterremmen', onthult Hughes. 'In de drie races voorafgaand aan die wedstrijd bracht Red Bull continu nieuwe onderdelen mee, inclusief wijzigingen aan de diffuser en voorvleugel.' De twee F1-teams zijn dus verwikkeld in een hevige ontwikkelingsstrijd, hoewel verwacht wordt dat de teams in de tweede seizoenshelft het vizier meer op 2022 leggen.

Twee weken na het dominante optreden van Verstappen in Oostenrijk sloeg Mercedes terug. Vóór het incident in de eerste ronde tussen de Nederlander en Lewis Hamilton wist laatstgenoemde poleposition te behalen. Een teken van dat Mercedes' upgrades het gewenste effect met zich meebrachten. Dat Hamilton twee weken later tevens vanaf poleposition wist te starten, met een fikse voorsprong op de Red Bull, leek die hypothese alleen maar te versterken. Hughes spreekt echter van twee valkuilen.

Ligt Red Bull voor op Mercedes?

Hughes licht toe waarom de laatste twee wedstrijden wellicht eerder als uitzondering kunnen worden gezien: 'Silverstone's lay-out is sowieso voordeliger voor auto's met lage rake, zoals de Mercedes, en de voorsprong op een Red Bull die op het koelende circuit de voorbanden niet op temperatuur kreeg, was marginaal.' De W12 werkte perfect, de RB16B niet, en het gat was minder dan een tiende. Op andere circuit zou het voordeel daarom weer bij Red Bull kunnen liggen.

'Zelfs op een circuit waarvan je weet dat het Mercedes beter ligt, was het snelheidsverschil te verwaarlozen', beargumenteert de Britse Formule 1-kenner. 'De superioriteit in Hongarije was wél verrassend. Daar kende Verstappen echter gedurende het hele weekend balansproblemen.' Ook die wedstrijd zal dus niet typerend zijn voor hoe de Red Bull zich de rest van het jaar zal gedragen. Weten de Oostenrijkers die balansproblemen in Spa-Francorchamps op te lossen dan zouden beide teams weer voor poleposition kunnen strijden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws