Maakte Ferrari de juiste keuze voor Leclerc in de Grand Prix van Canada? Formule 1
Formule 1

Maakte Ferrari de juiste keuze voor Leclerc in de Grand Prix van Canada?

Maakte Ferrari de juiste keuze voor Leclerc in de Grand Prix van Canada?

De comeback van Charles Leclerc om op de vijfde plaats te eindigen na het starten vanaf de achterste rij van de Grand Prix van Canadese (Canada) is een goed resultaat voor Ferrari. Niemand twijfelt aan de prestaties van de Monegaskische coureur die een moeizame comeback wist neer te zetten. Motorsport analyseert of Ferrari de juiste keuzes maakte, en of er meer in had gezeten voor Leclerc.

Journalist Franco Nugnes schrijft: 'Als we de tabel met de geregistreerde maximumsnelheden nemen, is het onweerlegbaar dat de F1-75 duidelijk de snelste auto op het rechte stuk was. Leclerc, die altijd bezig was met een andere auto voor hem kon profiteren van de open DRS. Zijn maximale snelheid lag op 342,7 kilometer per uur, terwijl de winnaar van de race, Max Verstappen met de Red Bull RB18 niet meer dan 332 kilometer per uur haalde. Carlos Sainz wist een snelheid van 331,3 kilometer per uur aan te tikken.'

Sommigen dachten dat Ferrari in Canada verscheen met licht verzwakte motoren om betrouwbaarheidsproblemen te voorkomen na het uitvallen van Leclerc in Spanje en Azerbeidzjan. Maar volgens Mattia Binotto was dit niet zo: 'Nee, we waren op volle kracht. We hadden niet verwacht wat er in Baku gebeurde. Nu hebben we twee nieuwe krachtbronnen geïntroduceerd bij Leclerc, dus we zullen wat meer ademruimte hebben.

Waarom had Leclerc moeite met het inhalen van Ocon?

Nugnes vraagt zich af waarom Leclerc moeite had met het inhalen van Esteban Ocon. 'Het probleem was niet van aerodynamische aard, hoewel de F1-75 iets minder belasting genereert die afkomstig is van de vleugels. Dit komt omdat de uitgeholde vorm ertoe bijdraagt dat er neerwaartse druk wordt toegevoegd aan de downforce die wordt geproduceerd door de venturi-kanalen onder de vloer. Maar het gaat om het elektrische deel van de krachtbron.'

'Ferrari was zich ervan bewust dat Leclerc een reeks inhaalacties moest uitvoeren, en het team probeerde hem een auto te geven waarmee hij laat zou kunnen remmen, zonder te bedenken dat hij daarmee steeds iets de bocht zou missen. Het team vertrouwde op de gebruikelijke kwaliteiten van de Ferrari-bolide, die een kleiner turbo gebruikt die de MGU-H naar lage toerentallen duwt, waardoor de auto nooit op het maximaal toegestane toerental rijdt.'

De journalist vervolgt: 'Het bereikte effect zou zijn geweest dat Leclerc de maximale snelheid zou halen, maar hij bereikte dat later dan normaal. Hij verloor een groot deel in het eerste deel van het rechte stuk, waar de kwaliteiten van de motor beter hadden moeten zijn. Op Silverstone zullen we de Ferrari-auto weer het asfalt zien opvreten als ze uit de bocht accelereren.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws