Mercedes mikt op Red Bull en Ferrari: 'Die halve seconde missen we hier niet' Formule 1
Formule 1

Mercedes mikt op Red Bull en Ferrari: 'Die halve seconde missen we hier niet'

Mercedes mikt op Red Bull en Ferrari: 'Die halve seconde missen we hier niet'

Andrew Shovlin is blij met de vrijdag van Mercedes, maar blaast niet te hoog van de toren. De trackside engineer van de Duitse renstal zag hoe Lewis Hamilton tweede werd, en hoopt dat de upgrades van zijn renstal het gewenste effect hebben. Wel denkt hij dat er meer in het vat zit bij de concurrentie, en legt hij uit waarom het gat tussen Hamilton en teamgenoot George Russell zo groot was.

'Het lijkt erop dat we een stap hebben gezet. Doorgaans staan we niet vooraan op vrijdag en ik denk dan ook dat er meer aan zit te komen van Ferrari en Red Bull', zo opent Shovlin zijn verhaal bij Sky Sports F1 met een waarschuwing. Uit de data kan hij echter wel opmaken dat Mercedes een goed weekend tegemoet gaat: 'Ons longrunwerk oogt goed.'

'Doorgaans missen we een halve seconde tot zeven tienden, maar dat lijkt hier niet het geval. Dat is deels te verklaren door het circuit waar we op rijden', voegt de Engelsman daaraan toe. Er werd al verwacht dat Mercedes het goed zou doen op Silverstone vanwege het gladde asfalt. Daardoor kan het team uit Brackley haar auto afstellen zoals het prettig vindt, wat in de resultaten dus terug te zien is.

Wie dacht dat Mercedes in Groot-Brittannië überhaupt geen porpoising meer zou hebben, heeft het mis. Shovlin geeft dit ook aan: 'We hebben nog veel last van porpoising dus er valt genoeg om aan te werken. Hopelijk zijn de updates een stap in de juiste richting. In bocht 9 hebben we het lastig, in bocht 15 ook. Naar die bochten kunnen we dus nog kijken voor morgen.'

Gat tussen Hamilton en Russell

Waar Hamilton de tweede plek bezette in VT2 eindigde Russell als achtste. Het gat van meer dan een halve seconde was ongebruikelijk groot. 'Aan het begin van de dag waren de auto's identiek', meldt Shovlin als hem gevraagd wordt in hoeverre de afstelling een verklaring is voor dat gat. 'Het grootste verschil tussen de coureurs was het bandengebruik, we wilden de verschillen tussen de sets zien.'

'Russell stuurden we op de harde band naar buiten en die miste grip, met name in deze koele omstandigheden. Zijn longrun zag er echter goed uit', weet de Mercedes-topman. 'Ze zijn qua afstelling wat uit elkaar gegroeid naarmate de dag vorderde, maar in beide gevallen zit het met de longrun pace goed. Als je je hier comfortabel voelt in de auto, kan je daar veel tijd mee winnen vanwege de grote mate van snelle bochten hier.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws