Mercedes test wederom nieuwe voorvleugel, gebruik in de race onzeker Formule 1
Formule 1

Mercedes test wederom nieuwe voorvleugel, gebruik in de race onzeker

Mercedes test wederom nieuwe voorvleugel, gebruik in de race onzeker

Ook in Turkije is Mercedes aangetreden met een nieuwe voorvleugel. Op de vrijdag experimenteerden ze met het onderdeel, dat ze verder in 2021 nog niet gebruikt hebben in de wedstrijden. Of het Duitse team het onderdeel op een, of allebei de Mercedes-bolides zal zetten voor de Grand Prix van Turkije, is tot op heden onduidelijk.

Gary Anderson, technisch expert van The Race, maakt melding van de technische innovatie van het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. Tijdens de vrije training op vrijdag werd door de Fin met het oudere model gereden, terwijl zijn Britse collega het aangepaste model op zijn bolide kreeg. Sinds de zomervakantie is Mercedes al bezig met het onderdeel, maar in de wedstrijden is het tot op heden ongebruikt gebleven.

Volgens Anderson is het onderdeel nog niet gebruikt omdat Mercedes twijfel heeft over de betrouwbaarheid en omdat er niet altijd in optimale omstandigheden mee getest is. Het is daarnaast altijd oppassen wanneer een dergelijke technische innovatie doorgevoerd wordt. Een F1-bolide is een aerodynamische puzzel. Vervang je iets aan de voorkant dan heeft dat gevolgen voor de luchtstromen die over de bolide heen lopen, en er onderdoor.

Wat is er veranderd bij Mercedes?

De voorvleugel waar Hamilton mee reed (foto's vind je hier), heeft een vollere bovenste flap. Die van Bottas loopt min of meer horizontaal aan de bovenkant, terwijl er bij die van Hamilton duidelijk een oplopende vorm te zien is. In principe creëer je met de aangepast versie van het onderdeel meer downforce, en dus meer grip, aan de voorkant van de auto. Vermoedelijk is dat dan ook waar het team van Toto Wolff voor gegaan is.

Wel is het risicovol om rondom dit deel van de auto vormen te wijzigen. De lucht die van de voorvleugel afkomt, is geoptimaliseerd om de lucht perfect langs het chassis, de achtervleugel en de onderkant van de vloer te leiden. Ook bevinden er zich draaikolkjes aan lucht (in het Engels vortices, red.) tussen de banden en het chassis die voor veel extra downforce kunnen zorgen als deze optimaal uitgebuit worden. Dit moet allemaal meegenomen worden in de overweging om voor het nieuwere model te gaan en vermoedelijk draagt dat bij aan de twijfel die er heerst bij het team.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws