Mercedes valt in herhaling: 'Er zijn zeker problemen die we moeten aanpakken' Formule 1
Formule 1

Mercedes valt in herhaling: 'Er zijn zeker problemen die we moeten aanpakken'

Mercedes valt in herhaling: 'Er zijn zeker problemen die we moeten aanpakken'

De Formule 1 keert voor het eerst sinds 2019 weer terug naar China en komt direct met de deur en een sprintweekend in huis vallen. Mercedes hoopt daarom te kunnen profiteren van andermans fouten, aangezien de teams niet veel tijd hebben om te trainen voordat ze de sprintkwalificatie en de sprintrace in moeten. Na Japan was het voor Andrew Shovlin in ieder geval duidelijk dat er werk te doen was.

Shovlin, head of trackside engineering, kan niet zeker zeggen of Mercedes het goed gaat doen in China. Het circuit bevat een lang recht stuk, en McLaren vreest het ook al dat zij en Mercedes daarop niet gaan uitblinken. Net als Suzuka is het Shanghai International Circuit een rijdersbaan, en kan de coureur het verschil maken. Dat was Lewis Hamilton in Japan ook van plan, maar dat ging toch wat minder goed dan verwacht. 'De auto verloor behoorlijk wat performance', legt Shovlin uit in de debrief van Mercedes. 'Het zorgde ervoor dat de auto wat meer neigde richting onderstuur tijdens een stint waarin we al last hadden van onderstuur. Het circuit was bovendien erg warm.'

Mercedes had ook wat aanpassingen doorgevoerd aan de voorvleugel, maar dat mocht niet baten. 'Daardoor verloor Lewis grip en was hij behoorlijk beperkt tijdens het eerste gedeelte van de stint', legt de Brit uit. Hamilton klaagde zelf ook dat hij overal zoveel tijd verloor. Het zat wederom niet mee met Mercedes, dat in Japan slechts zes punten heeft kunnen scoren. Op het einde overwogen de Zilverpijlen nog om Hamilton te laten stoppen voor de snelste raceronde. Uiteindelijk besloten ze het niet te doen. 'We wisten niet zeker of hij dicht genoeg bij Piastri zou zitten, en wat er zou gebeuren met George die achter Alonso aanzat. Dus er was een redelijke kans dat hij in een gevecht terecht zou komen. We weten na Japan dat het gat met Red Bull en Ferrari nog steeds aanzienlijk is, dus zal er hard gewerkt moeten worden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

7 friday suzuka 2024 japan mercedes hamilton
Een verre van vlekkeloos begin voor Mercedes in 2024. (Foto: Mercedes AMG F1)

Juiste werkvenster van de W15 moeilijk te vinden

Terwijl er niet veel positiefs uit de Mercedes-garage komt, kan Shovlin wel melden dat ze een stabieler platform hebben betreffende de auto. Het is nog steeds zaak dat de Duitse renstal een nog groter begrip krijgt van de auto. 'Gedurende het weekend hebben we gemerkt dat we de bolide in een bepaald venster kunnen krijgen, maar als de wind verandert, de baantemperatuur verandert, gaat het mis. Dat leidde tot slechte prestaties in de race en de kwalificatie', legt de Brit uit. 'Er is nu geen twijfel dat we momenteel niet zijn waar we moeten zijn, dat weten we en we weten dat we werk te doen hebben, maar zeker het werken met de auto gedurende het weekend was gemakkelijker, de balans van de auto was consistenter. Maar er zijn zeker problemen die we moeten aanpakken.'

In China ligt dan direct een grote uitdaging op Mercedes te wachten. Met een sprintrace op zaterdag zal het team niet veel tijd hebben om de auto optimaal af te stellen, al zal dat wel iets makkelijker worden dan vorig jaar, gezien de twee Parc Fermé-periodes. 'Het is zeker een grote uitdaging, maar het is ook wel weer leuk. Er is genoeg motivatie om eraan te werken. Als je de afstellingen goed krijgt, liggen er altijd meer kansen tijdens een sprintrace, omdat iemand anders het misschien verkeerd heeft gedaan', aldus Shovlin.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws