NB: 'Wegvallen Ferrari uit de top zorgde voor onvoorspelbaarheid' Formule 1
Formule 1

NB: 'Wegvallen Ferrari uit de top zorgde voor onvoorspelbaarheid'

NB: 'Wegvallen Ferrari uit de top zorgde voor onvoorspelbaarheid'

Nu het seizoen 2020 erop zit, is het terugblikken geblazen. De redacteuren van F1Maximaal kijken in een serie van acht nabeschouwingen terug op het aparte, maar vooral ook memorabele Formule 1-jaar. Ditmaal met redacteuren Marnik Kok, Harry Verolme en adjunct-hoofdredacteur Gino Haverkamp. Zij proberen te verklaren waarom 2020 veel chaotische races kende.

Hoe kan je verklaren dat erg veel races chaotisch verliepen?

Marnik: 'Het wordt maar al te duidelijk dat voorbereiding key is in de F1. Duizenden rondjes aan simulatorwerk, tientallen races aan ervaring op een circuit en coureurs die elke centimeter van het asfalt kennen. Dan wordt het ook wel makkelijk en voorspelbaar, het wordt gewoon een paar rondjes rijden. Maar als er een circuit is waar weinig voorbereiding is, zie je gelijk dat de teams niet op alles voorbereid zijn.'

'Ook de tijdsdruk speelt mee. 17 races in een paar maanden maakt het erg lastig om overal volledig op gefocust te zijn. Teams moeten van alles tegelijk doen, wat meer ruimte maakt voor menselijke fouten. Zo hoort het ook te zijn, coureurs en teams moeten ook kunnen laten zien dat ze met minder data en ervaring een aardig potje kunnen racen.'

Harry: 'Daar zijn ongetwijfeld meer redenen voor dan ik hier op kan noemen, maar de voornaamste factoren zijn in mijn ogen een gevolg van 1.) de soms agressievere bandenkeuzen van Pirelli, met name aangezien de F1-auto's sneller dan ooit zijn, 2.) het feit dat de onderlinge verschillen in het middenveld kleiner waren dan voorheen, wat meer gevechten en dus ook incidenten veroorzaakt en 3.) de compactheid van de coronakalender, waardoor teams en coureurs onder grotere druk staan, omdat zij vaker moeten presteren en minder tijd en races hebben om kostbare klassementspunten te scoren.'

Gino: 'Sowieso speelt de factor toeval een rol uiteraard, maar ik denk wel dat andere factoren ook een rol kunnen spelen. Allereerst denk ik dat het wegvallen van Ferrari uit de top én de tegenvallende Alexander Albon zeker wel wat betekend hebben voor wat betreft de onvoorspelbaarheid in het veld. Als voorheen een Verstappen of een Vettel helemaal van achteren moesten komen, kon je de klok erop gelijk zetten dat ze binnen een ronde of twintig weer in de top zes reden.'

'Die top zes is in feite nu een top drie geworden, dus als Verstappen of één van de Mercedessen wegvallen heb je gelijk een 'verrassing' op het podium. Het middenveld is vrijwel altijd al wel spannend geweest om naar te kijken, maar dat middenveld is dus een aantal posities naar voren gehaald.'

'Daarnaast zie je ook de hand van Michael Masi terug in het verloop van de wedstrijden. Ik kan het niet hard maken, maar het lijkt erop dat de wedstrijdleiding steeds sneller geneigd is om een (virtual) safety car in het leven te roepen wanneer er iets gebeurt. Dat triggert natuurlijk onvoorspelbaarheid, want je kunt er niet op rekenen.'

'Om een concreet voorbeeld te noemen: Kevin Magnussen parkeert zijn auto langs de pitingang en de safety car wordt de baan opgestuurd. Hamilton duikt de pits in, terwijl het niet mag en dus krijgt hij een penalty. Daardoor wint Gasly de race. Hetzelfde zag je in Oostenrijk, de seizoensopener, waar we dankzij een zeer late safety car-fase een spectaculair laatste aantal ronden zagen, met het podium voor Lando Norris als gevolg.'

Kijk je naar dit artikel, dan zie je dat er vier rode vlaggen zijn gevallen dit jaar. Het was überhaupt voor het eerst sinds 2017 dat een race werd stopgezet, maar ook voor het eerst sinds 1995 dat we dergelijke aantallen zagen. En toen werd en nog gul omgesprongen met rode vlaggen bij racestarts, omdat coureurs toentertijd nog over reserveauto's beschikten.'

'Dus ja: ik denk dat we de chaos te danken hebben aan toeval in combinatie met het groter geworden middenveld (en daarmee dus de kleiner geworden top) en de wedstrijdleiding die erg graag een race wil neutraliseren.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws